افراد آنلاین
1 کاربر آن‌لاين است (1 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 1

بیشتر...

(1) 2 3 4 ... 7 »
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ۱۹:۱۰:۰۰ (152 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
عموماً رفتارهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه مبتنی بر برآیندی تاریخی است که در شرایطی خاص و خود ویژه به ظهور می رسد. این ظهور در بستر روابط اجتماعی معینی پروسه‌‌ی جبری غریبی را در غیبت اراده‌ی آگاه آدمی شکل می دهد. رفتارهایی که بعضاً تظاهری بدوی و ناپخته دارند و حاملان آن نیز به گونه‌ای مصلوب از درک و فهم آن عاجزند. سیر تکاملی گروههای اجتماعی در طول تاریخ، روند بغرنجی را طی کرده است، روندی که در پوست انداز‌ی دوره‌های مختلف و در شیب های پرتلاطم تاریخ و در تضادها و تصادمات ناگزیر طبقاتی، شکل هایی منطبق با اوضاع را پیش می برند وعمدتاً در حوزه‌های کم تحرک بومی سرگرم تنازعاتی به تناسب ساختارهای محدود محلی می شوند. معمولاً چنین تضادهای درونی مجموعه های ملی، راه حل های بومیِ حرکت را سازمان میدهد و در وزن تاکتیک های رفتاری، تقریبا تناسبی متوازن را به نمایش می گذارد ولی موج های سهمگین یورش ها، هجوم ها و تجاوزات بیگانه با پتانسیل های بسیار نیرومند ، ساختارهای خود ویژه‌ی محلی را به گونه‌ای ویرانگر به نابودی کشانده و آنها را به اطاعت و دنباله روی سوق می دهد.
آستانه ی گسترش سرمایه داری و انباشت بی وقفه‌ی سرمایه در اروپا به فتح و استعمار جوامع آمریکایی، آسیایی و آفریقایی می انجامد، گشایشی که روندِ بومیِ تکاملی آنها را متوقف می کند. تعرض اشغالگرانه به جوامع عقب مانده، موجب بروز شرایط نوینی در میان توده های تحت استعمار می گردد، لذا به نسبت این تحول و تفاوت این شرایط، هوشیاری و شناخت اصولی از اوضاع از اهم واجبات است. در امتزاج پیچیده و غریبانه‌ی این ویژگی های نوین است که ما شاهد تنازعی نابرابر و ناعادلانه به گونه ای شکننده می شویم و پیامد آن را با ضریب هوشیاری و آگاهی قدرت های حاکمه و ناپختگی، ناهماهنگی و رفتارهای غریزه گونه‌ی اقشار و طبقات پایین جامعه به نظاره می نشینیم. روندی پر رنج و خون بار که با نمایش پیروزمند سلطه‌ی طبقه‌ی مسلط به اکران می رسد.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
ادامه | 19684 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۶/۱۰/۴ ۶:۰۰:۰۰ (138 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
گاهی بی آنکه بخواهی اتفاق می افتد و تو آماده نیستی اما یک حس ناآرام مثل بختک به جانت می افتد که چه نشستی ؟برو و تو علی الرغم میل باطنی قدم بر میداری در دلت وسوسه است .التهاب است . آن هم از جنس دیدار با بزرگان با جاده های ناآشنا و آسمانی که میشناسی و نمی شناسی اش

ناگهان خودم را در جمعی از فرهیختگان، دریادلان نام آشنا دیدم از همان جنس آدمهایی که همواره آرزوی ملازمت و مصاحبت با آنها را داشتم ،خادمان فرهنگ دیرین تورکمن و مقصد خراسان شمالی.
وقتی با جمعی دردآشنا و همدل به قصد دیدار کسی می روی که او را هرگز ندیده ای اما می دانی که او مردی است دانشمند فرزانه اهل علم و عمل . جاده دیگر جاده نیست و فاصله مفهومی دیگری دارد ،که من اسمش را نفس های شوقناک تا رسیدن به حریم دوست می گذارم.
جاده کوهستانی حسین آباد کالپوش چشم اندازی بی نظیر بود از تعامل آدم و طبیعت که هر دو در عین سادگی آرام آرام عظمتش را به رخ می کشاند درختان سرسبز و کهنسال و مردمان بی رمز و راز و بی آلایش کوهستان با هر پیچ و خم جاده چشم اندازی عظیم و با شکوه از آفرینش در مقابل چشمانت می گشود ، ودر دلت غوغایی که "فتبارک الله احسن الخالقین " چه آرامش با شکوهی .
ساختمان ها در دو طرف جاده مثل تابلوهای نقاشی کنار هم چیده تا اعماق جنگل و چهره پرصلابت مردمان کوچه و خیابان این خطه که همزمان دو وجه بارز را در پهنه صورتشان بوضوح می دیدی .
لبهایی که مثل طلوع سپیده ساده و بی پیرایه رودر رویت لبخند می زند و آدم آن حجب و حیای جبلی کوه نشینان را که در جهان ضرب المثل است می بیند .
ادامه | 11942 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۴/۱۰/۹ ۸:۰۰:۰۰ (517 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.تۆرکمن شیغریّتینده 30 ییلدان غوُوراق واغتینگ ایچینده غازانان تجریبه لریمی چأکلی زاماندا، چاقلانگجا گؤرنۆشـــــده اوُرتــا آتیارین. البتده بو ماقالانـــینگ اولی بؤلـه گی مدرن غوُشغی حاقدا دئر، همده بو گینگ مسئلأنی غیسبی گؤرنۆشده یازماق اۆچین، آنگســــــادئنا باقئپ، کلاسیک غوُشغینینگ تاپاویت لارئنی ساناپ گچمه گی ماقصاد ادیندیم.
بو تئوریانی غفور خوُجا، عبدالقهار صوفی راد و عبداله محمدی داغی نینگ غوُشغولاری بیلن بزأپ دۆشۆندیریش برمأگه چالیشدیم. البتده کأبیر یرلرده اؤز غوُشغولاریمدان هم میثال لار اۆچین حاییرلانماغا مجبور بوُلدوم.
نأمه اۆچین مدرن غوُشغی؟
گیریش حؤکمۆنده بو هیل لی غوُشغولاری نأهیلی آدلاندئرماق بارادا جدل لی رأک بیر گۆررۆنگی اورتا آتایین. سوُنگقی 30-20 ییل لیقدا تۆرکمن صحرادا مؤوج اوروپ باشلان تۆرکمن شیغریّتینگ تولقونینا هایسی آد میناسیب بوُلوپ بیلر؟ یؤرگۆنلی آدلار: تأزه غوُشغی، آق غوُشغی، ارکین غوُشغی، عاصیرداش غوُشغی ...
1- منینگ پیکریم بوُیونچا « تأزه غوُشغی» دییلمه گینگ سبأبی، فارس دیلینده « شعــــر نو» دییلن سؤزۆنگ ترجیمه سی بوُلوپ بیلر، یؤنه دۆنیأ صونغات مکتب لرینده تأزه ـ کؤنه دییلن بؤلۆنیش یوُقدیر. کلاسیک رئالیزم،سوررئالیزم یا-دا امپرسیونیزم، اکسپرسیونیزم، مدرن و شوُنگا منگزش استیل لر یا مکتب لره دوش گلیأریس.
مدرن غوُشغی ادبییات سئراشــــئنا سیغمایار. اوُل صونغاتدیر(هۆنأردیر). پوُازییا، ادیل موسیقی نینگ،نقاشی نینگ،تیاترینگ، پیکـــرتراش لیغینگ صونغات بوُلوشی یالی اینگ گؤزل و کأمیل صونغاتدیر. حاقیقی شیغیر هیچ هاچان کؤنه لیأن دألدیر. دییمک « تأزه غوُشغی» دییلیأن سؤزۆنگ مانی سی بوُلوپ بیلمز.
2- « آق غوُشغی» بو گؤرنۆش هم فرانسالی لارئنگ شیغریّتینده بللی بیر استیل بوُلوپدیر. بیزینگ بو گۆنکی غوُشغی توُلقونیمیزا میناسیپ آد بوُلوپ بیلمز. آق رنگکی، تۆرکمنینگ بوُیادان دوُلی رنگ ـ برنگ غوُشغوسینا آز بوُلار. هم ـ ده بیزده گؤک،غارا، غیزیل غوُشغولار بوُلمانی اۆچین « آق غوُشغی» هم بوُلوپ بیلمز.
ادامه | 28910 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۴/۹/۲۶ ۳:۴۰:۰۰ (404 بار خوانده شده) مقالات
جمعه يكم آبان 1394، در گرگ و ميش صبحي زود و ابري، با جمعي از دوستان، صحراي وسيع تركمـن را به سمت شرق بجا گذاشتيم تا ناديده‌هاي اين مفهوم جغرافيايي را از نزديك ببنيم.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.مفهومي كه دهها كوه و دهها جلگه‌ي پر رمز و راز آن با روستاهاي بكر و بايرش، كمتر پذيراي مسافران بوده است.
مقصدي كه زيست گاههاي فعلي آن، يادگار تكرارِ مكررِ سنت هاي ساكنان آن است. سنت هايي كه در ظاهر امر بازخوردي دائمي دارند، بازيافت هايي براي تجديدپذيري هاي بي‌نهايت ، براي بقاي بي‌نهايتِ روابط و مناسباتي كه در اين چرخه ي ناموزون به ناگزير، اصلي ترين نيروي مولد خود را مي‌فرسايد. مقصدي كه در بدو امر كليدش انگار به ابهام مي چرخيد، از آن جهت كه براي ما سفري ناشناخته بود و دوست راهنماي ما هم اطلاعات دقيقي از مسير پيش رو نداشت ...
در گلگشتي متفاوت ، در تلفيقِ رگه‌هايي از شور آرماني با شور ملتهبِ جستجوگر. دغدغه‌اي مبهم كه هنوز، موقعيت فضاي ناآشناي پيش رو به شكل‌گيري مثبت گذرنكرده بود و هاله‌هاي پنهان و ناپيداي آن بر حداقل‌هاي اين سفر سايه انداخته بود.
ياد اين ابهام بود يا حضور تكراري محيط آشناي اطرافمان بود كه طبيعت زيباي «يانگاق » و يورت‌هاي سرسبز آن در دامنه‌ي «نيله كؤو» و چشمه سارهاي تارا مانند «تكيه بابا » به چشم نيامد، همچون پنهان ماندن جنگل انبوه «ايم بيلمز » كه با ابهت پر طمأنينه، خود را به صخره‌هاي مرتفع «غوُرغان » در شرق تنگه‌ي «ترجينلي»ميرساند.
ادامه | 25068 کلمه در ادامه متن | 1 نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۴/۶/۴ ۱۷:۳۰:۰۰ (441 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
دنياي شتاب زده و فزونی طلب همچنان سبك سر در حال عبور و بلعيدن انسانها است. گويي كه ديروز بود اما چهل روز از وداع بزرگ انسان، آن نادره مرد موقر سپري شده است.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.آواي غم بار فراق استاد همچنان در گوش و جانمان طنين انداز است. استاد قدير گوگلاني ستون استوار منطقه، صفات بارز شگرفي داشت كه فقدان آن همه دوست دارانش را در اندوه بي‌انتها فرو برد. ادبا و رجال و اصحاب ادب مانده‌اند چگونه آتش گداخته‌ي بر دل نشسته را خاموش نمايند. يكي شعر مي سرايد ديگري يادنامه و اندوه‌نامه و ويژه‌نامه در رثاي استاد تنظيم مي‌كند، آن ديگر در حد بضاعت خويش سطوري را از عظمت و كرامت و نجابت استاد خط‌خطي مي سازد. قادير داده كامل مردي به كمال نائل گشته بود. سرو قامت در برابر طوفان حوادث خموده نشد هشتادوپنج سال حياتي سرشار از عزت و توأمان بستر و منشأ خير و دانش بود . روز تشييع كه هواي دلتنگي و هنگامه بغض آگين شده بود شيون جانسوز و جگر خراش فرزندان و نوادگان و دوستدارانش لحظه‌اي كه جسد بي‌روحش را از مأمن بسياري از مشتاقانش خارج كرده‌اند چقدر جانگداز بود و چه زودهنگام چهل روز شد. هر چند در آرامگاه گنبد خفته است اما جايگاه واقعي در سينه‌هاي پرخاطره مردم عام ، كوچه بازار از هر طيف و طايفه و البت در قلبهاي مغموم افاضل و فرهيختگان مي باشد كه به راستي اين موهبت ابدي بر ايشان گوارا باد.


ادامه | 6237 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ ۵:۳۰:۰۰ (936 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
به اعتقاد صاحبنظران فرایند تشکیل جامعه کنونی ترکمن ها (با فرهنگ، دین و سایر ویژگی های جامعه شناختی خاص و امروزین خود) چرخه تکامل بسیار پیچیده ای را داشته است.
بسیاری از دانشمندان و آنتروپولوژیست ها اقوام کنونی ترکمن را حاصل ترکیب دو جامعه بومی که از دوران بسیار کهن در مناطق ترکستان، شمال ایران و افغانستان می زیستند و نیز طوایف ترک زبان می دانند.
برخی دیگر از صاحبنظران نیز عوامل بی شمار دیگری را در فرضیه تکوین قوم ترکمن دخیل می دانند.
ادامه | 26755 کلمه در ادامه متن | 1 نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۱۱/۵ ۷:۵۰:۰۰ (533 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
مراسم " شب شعری " که به مناسبت عروسی پسر آقای محمد قُجقی ، مدیرعامل بنیاد مختومقلی روز جمعه 03/11/93 برگزار شد، مطابق خصلت رایج اینگونه گردهمایی ها فرصتی مغتنم فراهم آورد تا بین اهالی قلم و اندیشه و هنر دیدارها تجدید گردد.
مناسبت خوش و مبارک چُنین دیدارهایی – مناسبت عروسی – طبیعتاً در تلطیف روحیِّات و انتقال احساسات مثبت نسبت به یکدیگر و نزدیکی قلوب قبیله ی قلم بنظرم بسیار مؤثر است . افزون بر این ، نشست هایی از این سنخ ، امکان تبادل نظرات و رایزنی ها و طرح بحث ها در زمینه چگونگی پیشبرد فعالیت های فرهنگی و پژوهشی و بهره گیری از تجربیّات متقابل را نیز بین علاقمندان این حوزه فراهم می آورد .
ادامه | 12322 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۱۱/۱ ۱:۲۰:۰۰ (536 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
1358-نجی یئـل دا ، تهران –دا نشیربوُلان «دیل، صونغات وه مده نیّت» آدلی کیتاپ، مُروارید انتشاراتی نئنگ اوٌستی بیلن یایرادئلدی. اوُل کیتاپ اولی عالئم، علئم وه بیلیمینگ تای سئز یئلدئزی ا... ت ... طاراپئندان یازئلئپدی حأضیرکی ماقالا شوُل کیتابئنگ بیر بؤله گیندن، غئسغاچا وه آزاد ترجیمه سی دیر.
حأضیرکی دؤوریمیزینگ صونغاتئنا، هوٌنأرینه سر سالانئنگدا، آقئمی نئنگ اوٌچ خیللی گؤرنوٌشینه دوش گِلیأرسینگ، بیرینجی دن خالق صونغاتی یأ-ده ایل آرا فوُلکلور صونغاتی، ایکینجی دن کلاسیک صونغاتي ، اوٌچونجی دن بوُلسا دؤووٌردش موُدرن صونغاتی .
ادامه | 12618 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۸/۲۱ ۵:۰۰:۰۰ (846 بار خوانده شده) مقالات

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
ایده ی تنظیم برنامه گلگشت به جلگه ی اینچه در مراسم عروسی پسر بای محمد قلیچی شاعر اهل روستای قرناوه واقع در منطقه ی گوگلان مطرح شد.
برای عزیمت به عروسی با دوستان کلاله ای قرار گذاشتیم و باتفاق راهی قرناوه شدیم .
روستایی زیبا غنوده در دل درّه ای کوهستانی با مناظر و مرایای بدیع . روستای قرناوه در حافظه ی تاریخی ام جایگاه ویژه ای داشت زیرا که آن کُرسی عالیارخان بوده است که در جنبش عثمان آخوند در سال 1304 شمسی باتفاق پسرعموی خود قیسیر اِمِن Kysyr Emen فرماندهی قشون گوکلان را بر عهده داشت.
ادامه | 15555 کلمه در ادامه متن | 1 نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۸/۱۷ ۲:۱۰:۰۰ (635 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
توٌرکمنستانینگ خالق یازئجئسی «بکی سیتاکوُف» حاقدا غئسغا جا ماغلومات: حأضیرکی زامان توٌرکمن اده بییاتی نینگ گؤرنوکلی وکیلی، توٌرکمنستانینگ خالق یازئجسئی ، ماغتئم غولی آدئنداقی بایراغئنگ ایه سی، بکی سیتاکوف نئنگ چپر دؤره دیجیلیگی بیزینگ اده بییاتی میزینگ تارئخنئدا دوٌیپلی اوُروُن توتیار. بکی سیتاکوف 1914-نجی میلادی یئلدا تاختا شهرینده دایخان ماشغالاسئندا انه دن بوُلیار. یازئجی نئنگ چاغالئق دؤوری آغئر یاغدایلاردا گچیأر.
ادامه | 7894 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۴/۲۴ ۶:۳۰:۰۰ (978 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
کوههای هزار مسجد با برشی تند به سوی شمال، جلگه‌ی مشهد به سمت قوچان را با جلگه‌ی آخال و تجن جدا میسازد.

شیب تند کوهها به طرف درگز بعد از طی مسافتی نه چندان کوتاه به چشم‌انداز زیبایی از روستاها و شالیزارهای کنار رودخانه می‌رسد، با باغ‌های فراوان انگور و هلو. روستاها تقریباً از60 کیلومتری درگز دور و نزدیک در کنار جاده پراکنده بودند.

طبیعت سنگی و خشک کوهها و دامنه‌های کوتاه آن در تضادی سخت با سرسبزی حاشیه‌ی رودخانه‌ها قرار داشت. انگار که فلات ایران در جلگه ی درگز به اتمام می‌رسید و می‌پیچید به سوی واحه‌ی تجن و عشق‌آباد و می رود به سوی دیگر گونگی در فرهنگ و پوشش. انگاری فرهنگی تقریباً بریده از بدنه‌ی جنوب و متمایل به سمت شمال، رودخانه‌ها نیز با عبور از ابیورد کهن، مرزرادرمی‌نوردد و می‌ریزد به سوی شمال به طبیعت قهقهه. راهها و تیغه‌های تند کوهها نیز سریع و نابهنگام در کویر قره‌قوم می‌آساید در خوابی آرام و فرح‌بال روبه‌سوی بادهای مرو شاه جهان.
گویی راهها در تلاطم زنگوله‌های کاروان لطف‌آباد به عشق‌آباد، دورون و مرو آرام و قرار ندارد و تاک‌های بی‌نام و نامدار جلگه دُرد دیگری از طرحی نو به تن دارد...

ابیورد کهن با کوچه-پس کوچه‌های قدیمی و با بافت‌های کهنه‌ی بناها و درب‌های چوبی مغازه‌ها نشان از حضوری دارد به قامت چنارهای سر به فلک کشیده‌ی آن، نشان از ترکها، ترکمن‌ها، تیموری‌ها و دیگر اقوامی که دیرتر به این پهنه آمدند کردها...
ادامه | 12014 کلمه در ادامه متن | 3 نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۳/۱ ۱۴:۲۰:۰۰ (606 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
آخرین شب جمعه اردیبهشت در آق تقای فضایی مملو از ارضا روح و جان بود بسیاری از رسانه ها نقل کرده اند امابیجا نیست چند سطری بنگارم.
دوستانی که صاحب اندیشه مستقل هستند در بعضی چادرها بچشم میخوردندُ برای نمونه:محمود مرادی کمیش دپه یا منصور آق یا عبدالعظیم ممی زاده یا رشید نافعی یا دکتر شکیبایی وبزرگواران دیگر......
در سایه های چادرها افرادی حاضربودند که آمده بودندتا یکسال مدیون میزبان(آق تقای)نباشند بظاهر منزوی امامخلص وبی ادعا دوست نداشتند نام مبارکشان از زبان گوینده در پهنه ی صحرای آق تقای فاخر انگاشته شود یااینکه در دوربین ها جا بگیرند.رسالت اخلاص و دلدادگی آنان را درسایه های چادرها در انزوایی شیرین فرو برده بود.نیکوترین وناب ترین آوازهادر سکوت آق تقای طنین انداز بود تا اینکه پگاه شیری دمید و مهتاب تنها شاهد آسمانی از غروب تا سحر نبود چرا که ستارگان دیگرنیز از این همدلی و همنوایی ونکویی وآواز قوم ترکمن بی بهره نبودند
.
ادامه | 3220 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۲/۲۴ ۱۷:۵۰:۰۰ (628 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
مقوله "مدیریت بومی " در استتار شعارهای پر زرق و برق "نگرش کلان" و مدیریت های تحمیلی از مرکز و یا استان های دیگر، می رفت به بوته ی فراموشی سپرده شود. بگونه ای که بسیاری از پست های اجرایی استانی و شهرستانی ، بدون توجه به توانمندی و قابلیت های افراد بومی به کسانی سپرده می شد که هیچ گونه تعلق خاطری به استان و یا محیط و جعرافیای مدیریتی خود نداشته اند. مدیریت بدون در نظر گرفتن لیاقت ها وحتی کمابیش لیاقت ب
دون توام شدن با انگیزه ومسئولیت پذیری ودر شرایط دلسردی ، نمی تواند موفق باشد. تکرار تجربه های اینچنینی، دستاوردی جز رکود و رخوت دربحث عمران و آبادانی شهر و روستا بدنبال نداشته است.بنا بر فرمایش استاندار محترم،جناب آقای دکترصادقلو تغییرات جزیی از مدیریت کارآمد است. چرا که مدیریت های ما هموار تخصص محور نبوده تا پایداری و طول زمان مدیریت، بر قوام و حسناتش بیفزاید.

ادامه | 7871 کلمه در ادامه متن | 3 نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۱/۲۹ ۲۱:۰۰:۰۰ (600 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
بییک تانگرئنگ آدی بیلن

حوُرماتلی ایلدش لر، حوُرماتلی بییک ماغتوم غولئنگ آدئنی گؤتریأن کلاله جمغییتی نینگ جان کؤیرلری . شو دابارالی یئغناغی منم اؤز پایئما و ینه دوُ ستلارئمئنگ آدئندان غوتلایارئن.یوٌزآیلاپ چکیلن زأحمت ،آلادا . یوٌز گزک یئغناق .بیرین غوتارئپ – غوتارمانقانگ ایکینجأ چالئشماق . یوٌز گزگ بیلینگ غوشاپ اوُرتا چئقماق ! بو التده جوُغاپکأرلی ایش. مونونگ ائزئندا اوُیلانمالار بار، شؤووٌر چکمک بار ، سوُنگام یادامان ائلغالاماق بار.
یؤنه بو زاتلارئنگ بیر سوٌیجی لیگی هم بار . اوُلام : بای خازئنامئزا بوُلان غووانچ ، مدنیتی میزینگ هرگزکده بیر دورلی اؤوشوٌن آتئشی و شوُنگا بوٌیسانچ . بلکی ده گلجه گه بوُلان اومید.بو زاتلار البتده بیزینگ دوُستلارمئزی روحی تایدان غورپلاندئریاندئر و اوُلار دا روحی غالقئنش دؤرتیأندیر.شیدیپ هم اوکجه لری ینگله یأندیر.
ادامه | 6873 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۳/۱/۲۶ ۵:۵۰:۰۰ (693 بار خوانده شده) مقالات
جمغئیت چیلیک ده یاشایشی نگ گؤرﻧﯚش لری هیل، هیل . بولارئنگ بیری ده مدنی یاشایئش [حیات فرهنگی]، بولوپدور. مدنی یاشایئش هر بیر دؤورﯙنگ شرط لرینه، یاغدای لارئنالایئق لئق دا حأصییت لنیأر .
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
شونونگ اﯙچین ده آدامرادئنگ جمغئیت چیلیک ده ، مدنی تالاش لاری، هر بیر دؤوﯙرده، هر تاپغئردا.اُوز بُولوشلی حأصییت لر بیلن، اؤزﯙنه ماخصوص صُبات لار بیلن ﯾﯙزه چئقئپ دئر .امّا مدنی حادئثا لاری [پدیده های فرهنگی نی] شکیل لندیریأن دﯙرلی حأصییت لرینگ دینگه بیر مرکزی و دﯙیپ حأصییتی ﮔﯚبرچک لنیأر . اُولار ائنها شو ﮔﯚبرچک صئپات بیلن تانئلیارلار.
کلالانئنگ ماغتئم غولی آدئنداقی مدنیّت و سونغات جمغئیتی ده ایران تورکمن لری نینگ مدنی یاشایشی نینگ تأسین گؤرنوشی حؤﮐﻤﯚنده، ﮔﯚ برچک طارافی ائنها شو " آیلایئن یئغناق " لاری بولوپ دوریار.دییمک کلاله جمغئیتی نینگ اُوز جُوغاپکأرلی آلئپ باران ﯾﯚزسانی عئلمی اُوتورشئغی نئنگ دُووامئندا .
ادامه | 7485 کلمه در ادامه متن | نظر