افراد آنلاین
2 کاربر آن‌لاين است (2 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 2

بیشتر...

« 1 2 3 (4) 5 6 7 »
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۲:۵۰:۰۰ (634 بار خوانده شده) مقالات
تاریخ معاصر فرهنگی ترکمن صحرا موضوعی است که کمتر بدان پرداخته شده و اهل قلم و پژوهشگران حوزه ی فرهنگ اهتمام چندانی در این زمینه نشان نداده اند. این درحالی است که ایرانیان ترکمن ساکن در منطقه ی ترکمن صحرا در تاریخ 90 ساله ی اخیر افزون بر پیشینه ی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، دارای پیشینه ی فرهنگی نیز می باشند.این بعد فرهنگی حیات اجتماعی ترکمن صحرا دارای دو جلوه فردی و گروهی است .
جلوه ی فردی حیات فرهنگی ترکمن صحرا را ما در " هودی " های مادران و " لاله " های دختران صحرا و در " شعر " شاعران و " آوای حزین " باغشی ها و " نوای دوتار " نوازندگان شاهد هستیم . جلوه ی فردی حیات فرهنگی قدمتی طولانی دارد و این جلوه است که در دراز نای حیات و در قالب "رفتار " و " عادات و آداب " قومی باعث ماندگاری و توسعه و تعمیق میراث فرهنگی قوم می شود. جلوه ی گروهی حیات فرهنگی یک جامعه اما خصلتی نو و جدید دارد . و آن خود از مظاهر زندگی و شرائط نوین آن است که در کنش اجتماعی خود را بصورت عمل در قالب سازمان و تشکل مشخص نشان می دهد.جلوه ی گروهی شکل عالی و نو پدید جلوه ی فردی حیات است .
این نوع از کنش های اجتماعی را ما در تاریخ معاصر بویژه بعد از جنبش مشروطه خواهی در حیطه های موضوعی مشخصی شاهد هستیم . تشکل های فرهنگی تحت عنوان انواع و اقسام انجمن ها و جمعیت های فرهنگی – ادبی بعد از جنبش مشروطیت در ایران شکل گرفتند.نیز تشکل های هنری مثل گروه های تئاتری، گروه های موسیقی و ....
ادامه | 6345 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۲:۴۷:۳۶ (590 بار خوانده شده) مقالات
جاي افتخار وغرور دارد كه يك نهاد فرهنگي غيرانتفاعي دهمين سال فعاليت خود را جشن مي گيرد. براستي جاي بسي شعف وسرور است كه عده اي از عزيزان هم دل وهميار دور هم جمع شده ودل درگرو فرهنگ نهاده اند تا بر فرهنگ، ادبيات، تاريخ وهنر «ايرانيان تركمن» چراغي بيفروزند. بايد از يكايك عزيزان جمعيت فرهنگي مختومقلي كلاله سپاسگزاري وتقدير نمود كه در طي اين ده سال بطور مداوم وعاشقانه در پايان هر ماه همايش برپا داشته اند. نگارنده از صميم قلب آرزوي بهروزي وپيروزي براي اين عزيزان دارد وآرزومند است كه روزي فرارسد كه صدمين سال تأسيس اين نهاد فرهنگي برگزار شود.
در خاتمه براي رشد واعتلاي هر چه بيشتر اين نهاد فرهنگي چند پيشنهاد مطرح مي كنم .
بهتر است علاوه بر نشست هاي فرهنگي در صورت امكان جمعيت مختومقلي هر از گاهي به فكر چاپ كتاب ويا مجله نيز باشد چند سال قبل جمعيت در مجله ياپراق ويژه نامه موسيقي تركمن راچاپ كرد كه اثري بسيار وزين ودر خود توجه بود. اميدوارم چنين اقداماتي ادامه داشته باشد.
ادامه | 3536 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۲:۴۰:۰۰ (817 بار خوانده شده) مقالات
امروزه انجام کارهای فرهنگی ونهادینه کردن فرهنگ جزء دستور کار هر دولتی می باشد. دیگر دوره ی جنگ مستقیم ولشکرکشی به پایان رسیده،نبرد،نبرد فرهنگی است.تهاجم فرهنگی که بسیاری ازکشورهای غرب به آن روي آورده وکشورهای جهان سوم رابه وسیله آن به تسخیر خوددرآورده اند.درهمین راستا ،سکان داران فرهنگی درتمام کشورها به فکرمقابله ورویایی باچنین تهاجماتی هستند.
فعالیت های فرهنگی بدون پشتوانه،دردنیایی که همه به فکرمادیات هستند،خودکاربسیارعظیم وبزرگی است.بنده همیشه اعتقادداشته ودارم که هرکسی دراین وادی قدم بگذارد،بایستی عاشق پیشه باشد،ازجان مایه گذاشته وشیفته ی این کارباشد.کارفرهنگی یک بنگاه اقتصادی نیست که بازده آن رادرآن واحد درک کنیم،بلکه کار،کارفرهنگی است ونهادینه سازی فرهنگی که بایک یا چند نفرآغاز می شود،اگربخواهد دربطن جامعه همه گیر شود سال ها به طول می انجامد.درمسیرحرکت خود خوشی ها وناخوشی ها دارد.کارفرهنگی نیازبه این دارد که سرمایه ی خودررادراین راه مصروف نمایی!وقت راکه طلا ست درخدمت فرهنگ درآوری!وبسیاری ازتفریحات،باخانواده بودن و... راکم رنگ کنی!

ادامه | 4874 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۲:۲۰:۰۰ (621 بار خوانده شده) مقالات
در سی و چهار سال گذشته، نهاد های مدنی – فرهنگی ترکمنان ایران به تدریج شکل گرفت. هریک با توجه به شرح وظایف ، برنامه ها و توانمندی های خود موجد آثار مثبت و تاثیر گذار گردیدند.که به تناسب بدان اشاره خواهد رفت.اما دوره ی اوج پیدایش و شکل گیری این نهادها به سال 1376 وبعد از آن برمی گردد.این مقطع زمانی همان استان شدن گلستان و متعاقب آن پدید آمدن ادارات کل و در صدرآن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان است چرا که محل صدور مجوز به فعالیت های محلی و بومی این اداره کل بوده و منشاء پدید آمدن امید و نشاط در بین اهل قلم و اندیشه ترکمن شده است.ابتدا نشریات ترکمنی که از مدتها پیشتر بدنبال اخذ مجوز بودند به مراد خود نایل آمدند یاپراق؛ صحرا و فراغی پا به عرصه ی وجود نهادند و افتان و خیزان راه سخت و دشواری راپیش گرفتند. البته همزیستی و اقتصاد گلستان نیز بعدها به عرصه پیوستند. اما هر چه زمان گذشت غالب نشریات ترکمنی جایگاه بومی و محلی شان را به آگهی ها و سفارشات تبلیغاتی سپردند و یا با پذیرش مشکلات کمر شکن اقتصادی و کادر فنی و اجرایی ؛ از مسیر خود بازماندند .
گذشته از نشریات مکتوب ترکمنی ، انجمن های شعر و ادب ترکمنی در هر یک از شهر های ترکمن نشین پا گرفت . جز انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث گنبد که بطور پیوسته و غالبا در روز های جمعه تشکیل شده است. اما انجمن های شعر بندر ترکمن و یا آق قلا خروجی قابل ارائه نداشته است. در کنار این نهاد های فرهنگی ادبی؛ در شهرستان کلاله جمعیتی پدید آمد با عنوان" جمعیت فرهنگی وهنری مختومقلی" که پشتوانه ای از کار اجرایی و عملیاتی را در کار نامه ی خود دارد و موضوع این مقال هم می باشد. در سال های اولیه شکل گیری استان گلستان؛ عمده فعالیت این جمعیت ، به برگزاری همایش بزرگداشت شاعر نام آور ترکمن مختومقلی فراغی اختصاص داشت. سپس علاوه بر این مسئولیت به تدارک برگزاری نشست های مربوط به رسم الخط ترکمنی پرداخت و البته اهل فکر و نظر ترکمن ، با شور و حرارت فراوان دراین نشست ها به ارائه نظر و دیگاه های خویش پرداختند و بعضا توانستند دیدگاه های خویش را در قالب بندهایی از مصوبه ی این نشست ها بگنجانند.
ادامه | 7779 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۲:۱۰:۰۰ (679 بار خوانده شده) مقالات
همیشه وقتی نام «جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله» را می‌شنیدم و از فعالیتهای آنها آگاهی می یافتم تعجب می‌کردم، چرا که برای من واقعا عجیب و غیرقابل باور بود که چگونه جمعیتی می تواند در شهری کوچک اینگونه فعالیت کند و طی سالها به دور از مشکلات به تلاش خود در عرص فرهنگی و اجتماعی ادامه دهد !! اگر چه قومیت میتوانست انگیزه قوی در این فعالیتها باشد ولی چرا باید در کلاله این امر به فعلیت در آید؟ نخستین کانون تجمع ترکمن ها، گمیشان بود همانجایی که ترکمن های یموت برای اولین بار اسکان یافتند و جدا از فعالیت معمولی(شبانی ـ زراعت) به تجارت هم پرداختند، بعدها گنبد کاووس قطب فعالیت و کانون تجمع ترکمن ها شد، اما گویی آفتاب حیات فرهنگی ترکمن‌ها ب تأسی از خورشید عالم تاب، از شرق طلوع کرد و این بار گوگلان‌ها پیشتاز شدند مگر نه اینکه بزرگترین شاعر ترکمن‌ها از گوگلان هاست!
فکر می کنم سه بار افتخار داشتم تا در نشست« جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله» شرکت کنم که در دو نشست آنها سخنانی ایراد کردم، آنچه که دیدم عشق و علاقه‌ی شرکت کنندگان بود که با وسایل متعدد از جمله موتور، خود را به نشست می رساندند، در شهر کلاله هم که گشتی زدم، اطلاعیه های نشست را بر روی درب مغازه‌های بسیاری دیدم.
به هنگام سخنرانی اگر چه پروژکتورهای سالن، دیدن حضار را سخت می کردند، اما من برق عشق و علاقه را در چشمان شرکت کنندگان دیدم. هر یک از آنها که آمده بودند سرمایه ارزشمندی بودند که فعالیتهای جمعیت توانسته بود اعتماد آنها را جلب و علاقمندان را به سالن بکشاند. از این رو جا دارد این موفقیت را به دوستان « جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله» تبریک بگویم و ده سال فعالیت آنها را گرامی بدارم، بدون تردید حیات جاودانه ایران، با حیات همه اقوام این سرزمین اهورایی تداوم خواهد یافت، پس باید فعالیت های فرهنگی ترکمن‌ها را پاس داشت. یکی از برنامه های جالب جمعیت، تجلیل فعالیتهای فعالان عرصه فرهنگ است که آخرین آنها تجلیل و بزرگداشت استاد قدیر گوکلانی بود که بسیار عالی بود.
امیدوارم روزی جشن صدسالگی جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله برگزار شود.
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۱:۰۰:۰۰ (643 بار خوانده شده) مقالات
«هوالمصور»
علیرضا راغبی
رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله
انسان از هنگامی که پا به عرصه وجود می نهد تا مادامی که رهسپار جهان ابدیت می گردد در تلاش و تکاپوست. جمعیت فرهنگی و هنری مختومقلی از آغاز دهه فجر80شروع به فعالیت نموده ودر این رهگذر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم نموده ودر این راه پر فراز و نشیب برای رسیدن اهداف عالیه، انجمن از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکرده است. لازم به ذکر است همکاری اینجانب با انجمن از سال 85 در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری آغاز گردیده و تا اواخر نیمه اول سال 91 بمدت شش سال ادامه داشته است. در این مدت شاهد همایشها، سمینارها،کنگره‌ها و یادواره شخصیت‌های مختلف فرهنگی و هنری بوده‌ام.
در طول سالهای فعالیت، انجمن از شخصیت‌های مختلف فرهنگی و هنری به طرق مختلف قدردانی گردیده است. گروههای فرهنگی و هنری وابسته به این جمعیت در جشنواره های شهرستانی، استانی، کشوری و حتی خارج از کشور شرکت نموده و خوب درخشیده‌اند ومقامهای اول تا سوم را کسب نموده‌اند.لازم بذکر است در زمان مسئولیت اینجانب با توجه به مشکلات مالی مبلغ چهارصدهزارتومان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله به انجمن کمک مالی شده است. کلیه هزینه های انجمن در طول سالها فعالیت با همکاری و اهداء کمک مالی و هدایای اعضاء صورت گرفته است.
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۰:۵۰:۰۰ (574 بار خوانده شده) مقالات
عید محمد ادی زاده
بازنشسته فرهنگی، عضو شورای اسلامی شهرکلاله
و عضو شورای عالی اصناف کشور

جمعیت مختومقلی کلاله در سال 1381 تاسیس گردید. موسسین آن افرادی فرهیخته فرهنگی دلسوز و آشنا به مسایل قوم ترکمن هستند. در دهمین سالگرد تاسیس جمعیت مختومقلی، با اطمینان می توان گفت که این تشکل جزء تشکل های موفق فرهنگی منطقه است که به صورت منظم و بی وقفه توانسته‌ است نه تنها مردم منطقه بلکه فراتر از آن کشورهای ترک زبان آسیا‌ی میانه را با فرهنگ مردم ترکمن آشنا کند.گویا همین دیروز بود که با نکوداشت پیشکسوت فرهنگی حاج آقای قدیر گوگلانی با فراخوانی مردم فهیم استان گلستان و خراسان شمالی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله با شکوه برگزار گردید و از وی به عنوان «علم آتا» منطقه تقدیر شد که به راستی شایسته است این بزرگداشت‌ها هر از گاهی برگزار گردد که هم عرق خستگی را از تن بزرگمردان و تاثیرگذاران فرهنگی به نوعی بزداید و از سوی دیگر موجب شناساندن هر چه بهتر افراد زحمتکش منطقه به نسل جوان گردد.
در زمانه‌ای که شبیخون فرهنگی با جنگی نابرابر و عدم حضور رو در روی دشمن، بلکه با تجهیزات نسل جدید (رایانه‌ها، ماهواره‌ها، اینترنت) که هدف آن به خصوص مسخ فرهنگی جوانان می باشد، جمعیت مختومقلی کلاله با فعالیت‌های خود توانسته است در بیداری جوانان و سوق آنان به هویت فرهنگی و ملی خود نقش موثری را ایفاء نماید. اگر افراد جامعه را پوست دانه گندم فرض بگیریم و فرهنگ را مغز گندم، در شبیخون فرهنگی پوست گندم نوعا سالم است اما از درون تهی می گردد. دشمنان با حضور اینترنتی خود مشکلات زیادی را برای نسل جوان جامعه ایجاد کرده‌اند. در این برهه از زمان نقش انجمن ها یا گروههای فرهنگی مردمی(NGO) در فرهنگ سازی و حفظ فرهنگ غنی بومی، ایرانی و اسلامی احساس میگردد. برای دوستان جمعیت فرهنگی – هنری مختومقلی کلاله که به طور شبانه روزی و فارغ از هر گونه خستگی در شناساندن فرهنگ ترکمن به عنوان یکی از اقوام ایرانی در سطح منطقه و فرامنطقه ای فعالیت می کنند، درود می فرستم و آرزوی موفقیت دارم.
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۰:۵۰:۰۰ (582 بار خوانده شده) مقالات
« گچميشده بيركيشي آرادان چئقاندا اونونگ ياشئنئ يازئپ يانئ بيلن گؤموٌليأرميش. شوُل غابئرلارئنگ بيرينده، ياش سانـئ «بيرد‌ن ـ اوُن‌ياشا يتمأندير» (1ده‌ن10). بو حاقئــقاتئ آرالاشدئرئپ گؤرسه‌لر اوُلارئنگ حاقيقئ ياشان عؤمــري دألده، ايسه‌م اوُلارئنگ ايل حالقا اد‌ن خئذماتئ و غوُيان سارپالارئ اوُلارئنگ د‌گرلي ياشئ حاساپلانئپ دئر.
بيزينگ گچميش تارئخئ‌مئزا گؤز آيلاپ گؤره‌ني‌ميزده، توٌركمن آدئ‌نئنگ يانئ بيلن«تارئخ، ادبييات، غوشغئ وباتئرلئق» د‌نگ بير يرده اوُرون آلئپ، ايل حالقئ نئنگ ياشايئشئنا بييك تأثيريني غوُيوپ بيليپ دير.
اينه بيزهم شوُل دوٌشوٌنجه و پايخاسا غوُل غاوشئرئپ، آداملارئنگ د‌گريني بلله‌ملي بوُلامئزدا، بوگوٌنكي تارئخئ‌مئزدا بير صاخئپا آچمالئ بوُلساق، شوُل دوٌشوٌنجه د‌ن آيرا دأل ميكأ دييأرين.
كلاله شأهري‌نينگ ماغتئم‌غولي آدئنئ گؤتريأن جمعييت‌ينگ آچئلئش تارئخئندان بأري، اوُلارئنگ توٌركمن ايل حالقئ اوٌچين چكيلن زأحمت لر، گؤروٌلِن جپالاري هم گؤز اؤنگوٌند‌ن گيتمه‌يأر. جمعييتينگ آغضالارئ شوُندان بأري يادامان ـ آرمان بوٌتين توٌركمن صحرا يوٌزوٌنده ادبيياتچئ‌لار (شاهئر، يازئجئ، هوٌنأر ايه‌لري و...) بيلن آراغاتناشئق غوراپ، اوُلارئ بير يره‌ يئغناپ ـ توُپلاپ، موندان اؤته بوٌتين دوٌنيأ يوٌزوٌنده اوغورداش و توٌرك سوُي‌لاردان هم باغلانشئق غوروپ، چاغداش توٌركمن تارئخئ‌نئنگ صاخئپاسئنا يادئگأرليك و آغزئ‌بيرليك غوُلون چكدي.
ادامه | 5654 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۰:۴۰:۰۰ (837 بار خوانده شده) مقالات
به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد
بنده پس از تکلیفی که دوستنم در جمعیت مختومقلی کلاله برای نگارش پیام به مناسبت دهمین سال فعالیت جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله، از طرف بنیاد مختومقلی فراغی نمودند،ضمن فکر در مورد محتوای پیام،به اندیشه ی بررسی مقدماتی و اولیه ی موضوعات و مطالب مطروحه در طی چند سال گذشته افتادم. در روند کار متوجه شدم تهیه ی فهرست موضوعات مطروحه و احتمالآ استخراج برخی از اطلاعات آماری – کمی-می تواند از زوایای مختلفی مفید باشد.اول اینکه ببینیم در طی 65 نشست( که مورد بررسی قرار گرفته اند) اصولآ با کدام موضوع آغاز نموده ایم؟ روی کدام موضوعات کار کرده ایم؟ بیشتر بر روی کدام طبقه از موضوعات تاکید داشته ایم؟ آیا در هر نشست – با توجه به برنامه ی اعلام شده - عملآ ارتباط کاملی بین ادعا و عمل وجود داشته است؟ آیا تاکید بر بیش از یک موضوع در هر نشست, منطفی و نتیجه بخش بوده است؟و تعداد زیادی از این نوع پرشس ها.چون حافظه ی خوبی ندارم و ضمنآ در همه ی نشست ها حضور نداشته ام, لذا مجبور بودم تعداد زیادی از شماره های نشریه ی گونش را – به شکل کلی مطا لعه نمایم.امآ پاسخ گویی به سئوالات فوق نیاز به فرصت بیشتر و داده های دقیق تری دارد که من فعلآ در هر دو مورد در مضیقه هستم. با این وصف برای خالی نبودن عریضه و با امید به اینکه شاید انگیزه ی لازم برای تحلیل کمی- کیفی از همه ی نشست ها برای علاقه مندان فراهم آید, به ارائه ی نتایج اولیه می پردازم. من درمجموع نشست ها را طبقه بندی کلی نمودم:
اول : تاریخ ـ نُه نشست ماهانه
دوم:ادبیات شفاهی ـ سه نشست ماهانه
سوم :ادبیا ت ترکان ـ چهارنشست ماهانه
چهارم :موسیقی ترکمن ـ سه نشست ماهانه
پنجم : صنایع شعری و نقد شعرـ پنج نشست ماهانه
ششم:فرش ـ دونشست ماهانه
هفتم : ادبیات کلاسیک ترکمن ـ نه نشست ماهانه
هشتم: زنان ـ سه نشست ماهانه
نهم : همایش ها ـ هفت نشست ماهانه
دهم: بزرگداشت و تجلیل ـ سه نشست ماهانه

فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۰:۲۰:۰۰ (742 بار خوانده شده) مقالات
در برهه ای از زمانی زندگی می کنیم که دنیا با سرعت و تلاطم بسیار در حال دگرگونی است و در مسیر سیر خود اتفاقات جالب و گاه اجتناب ناپذیری را رقم میزند به عنوان مثال پدیده دهکده جهانی یا کوچک شدن جهان محصول این تحول است در این رفرم به دلیل رشد فن آوریهای دیجیتال و ارتباطات، بسیاری از فرهنگها، باورها و ملل ناگزیر به یکدیگر نزدیک شده و یا در همدیگر ادغام می شوند که در نتیجه بسیاری از خرده فرهنگها و اقوام منقرض و یا در خطر انقراض قرار خواهند گرفت. لذا اگر قرار است این تغییرات را به عنوان امری بدیهی بیانگاریم لزوما هماهنگی و سازگاری با این عوامل بهترین گزینه برای بقا اقوام و اقلیتها خواهد بود.
پس برای انجمن ها و جمعیت های فرهنگی وادبی که ذاتا مسئولیت حفظ و ارتقا باورها و سنتهای جامعه را بر دوش دارند لازم است به امکانات و ابزارهایی از این نوع آشنایی داشته باشند. بالطبع چون ترکمن صحرا نیز دارای سازمانها و نهادهای فرهنگی و مدنی می باشد از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین انجمنهایی مانند میراث گنبد، بنیاد مختومقلی گنبد، چاووش بندرترکمن، آینا آق قلا و جمعیت مختومقلی کلاله اگر خود را با این پیشرفت همراه نکنند نخواهند توانست نقش خود را در این زمینه ایفا نمایند. مع الوصف در این نوشتار بیشتر به جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله خواهیم پرداخت.
ادامه | 3955 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۰:۱۰:۰۰ (797 بار خوانده شده) مقالات
سالها پیش که مهاجران ترکمن گریخته از تب و تاب انقلاب سوسیالیستی درگوشه ای ازخراسان ساکن شدند هرگز فکر نمی کردند که سکونتشان این همه سال به درازا بکشد وکم کم مجبور به فراموش کردن زادگاه آبا واجدادی شان شوند. ولی این اتفاق افتاد وسکونتشان دائمی شد و درکنار یادآوری خاطرات آن سوی مرزها سراغی از هم نژادان و هم زبانان خود در داخل مرزهای سرزمین جدید گرفتند و گشتند و گشتند تا ترکمنان صحرا را یافتند.درابتدا ارتباط این دو گروه هم زبان, کمرنگ تر بودو دلیلش هم جبر زمانه ودوری راه باعثش میشد.با ازدیاد جمعیت درسالهای بعد در کنار دید وبازدیدهای اولیه ومرسوم گسترش فرهنگ هم دوگروه را مجاب کرد تا دراین زمینه هم ارتباطاتشان را گسترش دهند.وصدالبته جمعیت زیاد در ترکمن صحرا وتنوع فکرو سلیقه در آن منطقه فعالیتهای فرهنگی و هنری را هم متنوع تر و گسترده تر کردو هر روزکه می گذشت این ارتباط بیشتر احساس می شد. تا این که در سالهای اخیر دراین زمینه ها چنان ارتباط تنگاتنگی برقرار گردید که کمتر زمانی را می بینیم که گروهی ازترکمنان صحرا در میان هم زبانان خود در تربت جام نباشند ویا بالعکس. دراین میان فعالیت های گسترده و تاثیر گذار جمعیت فرهنگی مختومقلی کلاله چنان بود که به عینه آنها را درمیان ترکمنان منطقه تربت جام هم می بینیم. حضور فیزیکی افراد در کنار نشریات و کتب ترکمنی و هم چنین شرکت در اکثر مراسم فرهنگی وهنری ویا مراسم جشن و عزا همه و همه دست به دست هم داد تا طرز فکر و طرز صحبت و طرز رفتار هم تا حدودی متاثر از یکدیگر باشد. تمام این موارد ذکر شده بیشتر درمیان افرادی ارتباط برقرار بود که از هم شناخت رودررویی داشتند و این ارتباط با ظهور دنیای مجازی اینترنت درمیان افرادی که هیچ گونه شناختی از هم نداشتند هم روزبه روز گسترده تر می شود. امید که این ارتباطات عمیق تر و گسترده تر گردد و صدالبته تاثیرگذارتر ...
ادامه | 5401 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۰:۰۰:۰۰ (534 بار خوانده شده) مقالات
دییلنی بیزینگ توٌرکمن صحرامئزدا کلاله شهرینده غــوریلان بییک مختومقلی‌نئنگ آدئنی گؤتریأن جمغیت بیر چوقورا توٌیکیرلیب آیدئنگ ماقصادا حرکت ادیأن آدام‌لارئنگ گؤس‌گؤنی مثالی بوُلوپ گؤرلده آلارلئق‌لی ایش‌گؤرکزیأرلر. اوُلارینگ دورموشئنگ قیـن شرط‌لرینه غارامازدان آغزی‌بیرلیگ بیلن آلئب باریان آصئل‌لی ایش‌لرینده ارجــل گؤره‌شیأن‌لیگ‌لرینه ائنصاپ لی آدام بی پارخ غاراب بیلمز.
کلالانئنگ اطراپئندا یاشایان و یاشاب گچن بیرگیدن گؤرنیکلی شاهئر دئـر باغشی هم پألیوان‌لارئنگ آدلارئـنی بیز دوُغریسی بو جمغیت‌نگ چئقاریان گوٌنش آدلی یئغئندئسی آرقالی تانادئق... بو ایش بوُلسا گچن لرینگ میراثئنی گلجگه غاوشئرماغا، هم حأضیرکی یاشاب یؤرأن‌لرینگ هیجوولی ایش بیترمگنه اولی یاردام ادیأن‌دیر. بو ایش‌لرینگ غاپدالی بیلن توٌرکمن‌صحرادا گورنیکلی عالئم‌لارئنگ، باغشی‌لارئنگ، هونأرایه‌لری‌نینگ یادلاما گوٌنلرینی گچریب غادئرلایارلار. بو ایش بوُلسا تأزه ذهین‌لرینگ تانالئب یوٌزه چئقماغئنا اولی ایترگی دیر. شوُل ایش‌لردن ساپاق ادیینب صحرامئزئنگ آیری یرلرینده شیله ایش‌لرینگ گچمک اومیدی بیلن، بو جمغیت‌نگ اون‌یئل‌لیق یئل دؤنوٌمنی توٌیس یوٌرگدن غوتلاب اوُلارا موندان بیلأک‌ده اولی اولی اوٌستوٌن‌لیک‌لر آرزو ادیأرین.
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۱۹:۵۰:۰۰ (517 بار خوانده شده) مقالات
ماغتئم‌غولی‌پئراغی‌ بنیادی‌نئنگ ایشگأرلری طاراپئندان، کلالانئنگ ماغتئم‌غولی کولتور و صونغات اوُجاغئ‌نئنگ، اوُن‌یئللئق آلادالاری‌نئنگ داباراسی مئناسئباتی اوٌچین، بییک بیروباردان، توٌرکمن مدنییت اوغروندا ادیأن ایشلرینگزده، تأزه - تأزه اوٌستوٌنلیک لر آرزوو ادیأرین.
ایلکینجی اوُتورشئقلار، آغضالارئنگ اؤی‌لرینده، گچیریلیأردی، غاتناشیانلارئنگ سانی کؤپ دألدی. یؤنه ایندی، اوُن یئل زأحمت و خئذمات دان سوُنگرا، آبرایلی، کؤپ سانلی غاتناشیارلار و یوُقاری درجأ یتن گوٌرروٌنگلر، اوُرتا چئقیب‌دئر. بو اوٌستوٌنلیک لر اؤز اؤزوٌنه، اوُرتا چئقیان دألدیر. کأن زاتلاردان عمله آشان‌دئر.
من باشاردئغئمدان سیزینگ اوُتورشئق‌لارئنگزدا، غاتناشدئم. سیزینگ آلادالارئنگزدان بویسانیان. ینه بیر گزگ، بارئنگزا، جان ساغلئق و دوُواملی اوٌستوٌنلیک لر دیله یأرین.
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۱۹:۵۰:۰۰ (520 بار خوانده شده) مقالات
غادئرلی، بییک ماغتئم غولی نئنگ آدئنی گؤتریأن فرهنگی جمغیتی نئنگ جان کؤیرلری.
شوگوٌن سیزینگ اوُن یئل لئق دابارالی بایرامئنگئزا اینگ یاقئن دوغانئنگئز حؤکموٌنده چاووش صحرا جمغیتی نئنگ آغضالاری اولی شووخون، خئجووبیلِن غاتناشاندئغنا بویسانیار. بوسنه لرده آرمان-یادامان اوُن یئل لاپ بیر آغئزدان ال-اله بریب چکن زحمت‌لرنگیزه، اِدن حره‌کت‌لرنگیز بوٌتین توٌرکمن صحرادا اورون تاپدی. سیزینگ ایل-گوٌنه بولان ائخلاصئ نگئزی، بوغادئمی خالقئنگ مِده‌نی بایلئغنا بوُلان موقادداس دویغی نگئزی ایل اوُنگلادی . اولی سارپا غوُیدی. شوُنونگ اوٌچین هم تاریخ‌نگ جوٌمموٌشیندن غایدیان بای خازئنامئزی، مدنیّت‌ئمیزی، دأپ-دسسورلارمئزی غوُراپ ساقلاپ، همم بایلاشدئرماق اوغروندا اِدیأن تاغاللا لارنگئز بیزی بگندیریأر.
حأضیرکی عاصئردا- دوٌنیأنگ اؤسوٌش دؤوروٌنده ـ مده‌نی اوُجاق لار اؤز غوُشاندئنی غوُشماسا، روحی بلندلیک بیلن یازئجی لاری، شاهئرلاری، عالئم‌لاری و هوٌنأرمندلری غولداپ، روُحی غالقئنئش دؤرتمِه‌سه، بو یئندائم دؤورینگ نِسِل‌لرنینگ ایسلگ لرینه، طالاپ لارئنا هؤتده گلمک قئن بولسا گِرِگ. شوُنونگ اوٌچین هم مده‌نی اوُجاق‌لارئنگ وظیپه‌سی غاتی آغئر و جوغاپکأرلی دییپ دوٌشوٌنیأریس. ائلایتا-دا گلجگ یئل‌لاردا بیزینگ یووردئمئز اؤسوٌش پروسه‌سئنی گچملی‌ بوُلسا، اؤز مده‌نی بایلئغمئزا ایه‌رمسک یاغنی مئلی میراث‌ئمئزی اؤز حاقئقی ایه‌لرینه دیمک یاش نِسِله گچیریپ بیلمسک، اوُنگای سئز یاغدایا دوٌشمگ میز ایکی اوچ سئـز دئـر.
شونگا گؤرا مدنیّت اوغروندا تالاش ادیأن جمغیت لارا غووانیارئس. ائلایتاـ‌دا ماغتئم غولی جمغیتی‌نئنگ آلئپ باریان ایشلرینده اوٌستوٌنلیک غازانئپ، یاش نِسِله گؤرلده بوُلماغئنی آرزوو ادیأریس. یولونگئز آق ـ ایشینگیز روُواچ بوُلسون.
20/10/91

فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۱۹:۴۰:۰۰ (595 بار خوانده شده) مقالات
آق قلا شأهري نينگ ادبييات اوغروندا آلادا اديأن آينا توُپارئ نئنگ طاراپئندان؛ كلاله شأهري‌نينگ بييك مختومقلي فراغئ نئنگ آدئن سئلاغ ـ سارپا بيلن‌ گؤته‌ريأن جمغيت‌ينگ اوُن يئللئق غورولشو غئ‌نئنگ بايرامئنا غوتلوق خاطئ.
حورماتلئ غالام داشلار و توٌركمنينگ سؤور بالالارئ ؛ دولئ اوُن يئل ايل بأهبيدينه اده‌ن آلادانگئزئ و چكن زأحمتلرنگيزي، آلان اينگ اوُنگات نتيجه‌لرنگيز بيلن سيزي و بوٌتين آغضالارئنگئزی غوتلايارئس. سيزينگ اوُن يئللئقدا اد‌ن ايشلرنگيز ساناماقدا آنگساد بوُلسادا باشارماقدا قئن دئغئنئ بيز و بيزه منگز‌ش غالامداش‌لارئنگئز بيليأنديرلر. ديمك قئن‌دا بوُلسا سيز باشاردئنگئز و بوگوٌن اؤز باشارئجئ بايرامئنگئزئ سئناوا غوُيدونگئز. دوُغروسئ بو بايرام سيزينگ اينگ طبيغي حاقئنگئز دئر .
حورماتلئ دوُستلار، بيزهم باشاردئغمئزدان سيزينگ بو اوُن يئل‌لئقدا اد‌ن آلادانگئزئ وچكن زأحمتي نگيزي غالام كاغئذ بيلن نأچه سطيرده جايلاجاق بوُليارئس ولين، ديل بيلن آنگساد بوُلسا-دا، غالام آلئپ سطيرلره سئغدئرماق ديسنگ قئن گلدي. اوُنونگ اوٌچين سيزي و بوٌتين آغضالارنگئزئ بوگوٌنكي شاووخونلئ بايرامئنگئزا باغئشلاپ، سيزينگ اوٌستوٌنليك‌لرنگيزي توٌيس يوٌر‌كد‌ن غوتلاماقدان باشغازاد اليميزد‌ن گلمه‌يأنديگني ائقرار اديأريس. اوُن يئل‌لئق غورولشوق بارامئنگئز غوتلئ بوُلسون.