افراد آنلاین
1 کاربر آن‌لاين است (1 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 1

بیشتر...

« 1 2 (3) 4 5 6 7 »
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۲/۹/۱۴ ۱:۳۰:۰۰ (534 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
عارف و شاعر نامی ترکمن ماغتئم قولی فراغی همانند شاعران پیشین، سعدی و حافظ و ... به تمدیح و توصیف عرش صفتان فرشي می پردازد و قلم ذوق خويش را بدان سو هدایت نموده و سجا‌یای اخلاقی و ... خصوصیات رفتاری فرشته صفتان را بصورتی بس استادانه و ماهرانه به قلم نظم به زیبائی تام به تصویر می کشد و در اوصاف و اوراد آنان چنان رخش قلم را همچون چابک سواران زبردست در میدان ادبیات و اشعار می تازد که مشتاقان اشعار و عاشقان گفتارش را صد چندان به وجد می‌آورد تا در کوی و برزن، دشت و صحرا ناخودآگاه و بی اختیار این چنین ابیات موهوم و موزون و صیقل داده شده زیبا را زمزمه نمایند.
ادامه | 10158 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۲/۹/۳ ۱۶:۰۰:۰۰ (527 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
تاریخ به خود سخن سرایان و شاعران فراوانی دیده است ولی از این میان تعداد اندکی به همراه زمان به حرکت در آمده و در طول اعصار و قرون در میان مردم زندگی کرده اند زیرا اینان روحشان بر جسمشان حاکم بوده از این رو جسم را به خاک سپرده اند و روح را که مافوق زمان و مکان است بر فوق زمان و مکان به پرواز
درآورده اند. سخنی که محصول روح باشد همیشه با روح باقی مانده، اما سخنی که محصول جسم باشد با جسم مدفون می گردد.
آن که زندگی روحانی داشته و سخن اش پرتو انوار و روح اش است، سخن اش چون روح مجرد بوده و مافوق زمان و مکان می گردد. انسانِ همه جائی و هیچ جائی. انسانی های بزرگ به منطقه خاصی تعلق نداشته و در چارچوب یک منطقه نمی گنجد بنابراین کجایی بودن خیلی مهم نیست. کجایی شدن مهم است.
ادامه | 6802 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۲/۷/۸ ۶:۱۰:۰۰ (1362 بار خوانده شده) مقالات
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
طی تحقیقات میدانی و پرس و جو و گفتگو با آگاهان و روشنفکران، دربرخی از روستاها دلایلی بر شمرده می شود که علل عمده خودکشی دختران این منطقه می باشد. به جهت عدم دسترسی به آمارومطالعات علمی وکارشناسی شده،درچندروستا با تحقیق نزدیک و چهره به چهره با معتمدین و بعضی از خانواده‌ها یا وابستگان خانواده های داغدیده نتایجی حاصل شد که عبارتند از:
1ـ مردسالاری و حاکم بودن مرد بر کانون خانواده
2ـ ناآگاهی مردها از عواطف و احساسات دختران 3ـ‌بیسوادی، کم سوادی، بیکاری، اعتیاد،ورشکستگی اقتصادی و فقر‌4ـ‌ضعف روابط دوستانه و صمیمی بین پدر و دختر 5ـ‌افزایش آگاهی دختران نسبت به انتخاب وکم وکیف زندگی همچنین بزرگ‌نمایی به زعم خود شکست عشقی 6ـ درتعارض قراردادن سنت‌های خانواده با زندگی امروزی 7ـ دو همسری، طلاق، خیانت زوجین وحاکم شدن موجی ازهراس ونگرانی درخانواده.
تحقیقات حاضربانگاهی به خودکشی‌ های موفق و ناموفق صورت گرفته طی پنچ سال اخیر(90-85)تهیه شده است.
ادامه | 17543 کلمه در ادامه متن | 5 نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۵ ۱۷:۰۰:۰۰ (983 بار خوانده شده) مقالات
تورکی دیل لـِرینگ عالئمئ حوُرماتلئ یوسف آزمون یانگئ ـ یاقئنـدا یازئجئ آتامئراد شاغولئ یـِف بیلـِن بیر گپلـِشیک گچیریپ دیر. بو گپلـِشیگینگ اساسئ ماقصادئ تورکمـِن دیلیندأکی سؤزلـِرینگ کؤکینی ائزارلاماق، شوُل سبأبـدِن هم بو گپلـِشیک « تورکمـِن دیلی » روزناماسئ نئنگ بیرنأچه سانئندا « سؤز کؤکومیز ــ اؤز کؤکومیز » آدئ بیلـِن ائزئ گیدِرلی چاپ بوُلوپ دئر. شوُل گپلـُشیگینگ بیر سانئنئ یاغنئ 2010ـ نجئ یئلئنگ 29ـ نجئ سنتیابرئندا چاپ بوُلان گپلـِشیگینی سیز غادئرلئ اوُقئجئ لارا هؤدورله یأریس .
ادامه | 37852 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۵ ۱۶:۲۰:۰۰ (674 بار خوانده شده) مقالات
تورکی دیل لـِرینگ عالئمئ حوُرماتلئ یوسف آزمون یانگئ ـ یاقئنـدا یازئجئ آتامئراد شاغولئ یـِف بیلـِن بیر گپلـِشیک گچیریپ دیر. بو گپلـِشیگینگ اساسئ ماقصادئ تورکمـِن دیلیندأکی سؤزلـِرینگ کؤکینی ائزارلاماق، شوُل سبأبـدِن هم بو گپلـِشیک « تورکمـِن دیلی » روزناماسئ نئنگ بیرنأچه سانئندا « سؤز کؤکومیز ــ اؤز کؤکومیز » آدئ بیلـِن ائزئ گیدِرلی چاپ بوُلوپ دئر. شوُل گپلـُشیگینگ بیر سانئنئ یاغنئ 2010ـ نجئ یئلئنگ 29ـ نجئ سنتیابرئندا چاپ بوُلان گپلـِشیگینی سیز غادئرلئ اوُقئجئ لارا هؤدورله یأریس.
گپلـِشیگینگ دوُوامئ(2)
ادامه | 49866 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ ۲:۴۰:۰۰ (625 بار خوانده شده) مقالات
ده‌سال گذشت. انگار همین دیروز بود که مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با صدور یک مجوز داخلی، ما را به کار جمعی فرهنگی، با شناسنامه و عنوان رسمی مشخص دعوت کرد و ضمن ارائه رهنمودهایی در این خصوص از جهت پیشبرد امور اداری موضوع نیز همه گونه حمایت بعمل آورده بود.
انگار همین دیروز بود که برای طراحی لگوی جمعیت ساعت ها وقت و مشاوره صرف کردیم. و انگار همین دیروز بودکه پس از ماه ها تلاش بی‌وقفه‌ی شبانه روزی و صرف ده‌ها ساعت انرژی ذهنی و فیزیکی، اولین جشنواره موسیقی سنتی ترکمن های ایران را در تاریخ فرهنگی معاصر ترکمن صحرا با موفقیت برگزار کردیم.
انگار.... انگار......
و این شط زلال عشق که سرچشمه در بلندای کوه بیلی و عمق دره های دشت دارد همچنان و هنوز جاری است.
و قطرات سیمگون جویبارانش قلب‌هامان را و تنهامان را در نسیم غزلواره های مختومقلی و حُزن مِضراب های جادوئی غارا دالی می شوید و سیراب می کند.
حال که لختی درنگ کرده با نگاهی به پس به گذشته‌ی ده‌ساله خود می‌نگریم حجم انبوهی از محصولات فرهنگی هنری در نظرمان جلوه‌گر می شود. کنفرانس ها، سمینارها و نشست های تخصصی، مراسم بزرگداشت مختومقلی و شاعران دیگر، مراسم تجلیل از بزرگان، ویژه نامه‌های فصلنامه های یاپراق و فراغی، بولتن داخلی گونش، تورهای مسافرتی و گلگشت های جمعی، نشست های مشورتی بین اعضاء، دیدارهای مصاحبه گونه با هنرمندان و صاحبنظران فرهنگی در دورترین نقاط صحرا، بحث ها و صحبت های بی پایان، شورورزی های خاموش، حس غریب با هم بودن و برای هم بودن و خلوص بی ریای قلم .... همه و همه به مثابه برآیند تصویری، تلفیق خیال و خرد و کردار خودنمایی می کنند. فارغ از این حس و حال اما نگاه به پس دو خصلت نقادی و درس‌آموزی را در ذات خود پنهان دارد. نقادی یعنی سنجش عیار عملکرد با محک نقد و درس آموزی یعنی تجربه اندوزی از فرازها و فرودها، کندی‌ها و تندی‌ها و تلخکامی ها و شادکامی های مسیر طی شده.
سوار بر موج نقادی و درس آموزی حاصلِ نگاه به پس، نگاهمان را به پیش رو وافق های پر امید می دوزیم و بخاطر می سپریم و این باور را نقشبند دلهامان می کنیم که تصویر روشن پشت سر، حاصل طبیعی عشق خاموش، همدلی ها، شورورزی ها ، خلوص گوهرین و با هم بودن ها و برای هم بودن ها بوده است و لاغیر.
از این رو در فرصت پیش رو که ده‌ساله‌گی جمعیت را به جشن نشسته ایم دم را غنیمت شمرده و یاد می کنیم از دوستان و همراهان که در این دهساله همدلانه کوشیدند و با حس خاموش اما عمیق و بی ریا و باوری گوهرین بار امانت را بر دوش کشیدند.
درود می فرستیم بر یاران همدل در مجموعه ی جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله که در کنار هم بودن را و نیرو گرفتن از گرمای وجود یکدیگر را آموختند.
و تعظیم می کنیم بر یاران خردورزی که آموزاندند خردمندی را، با برنامه بودن را و پایمردی را در نیل به مراد و منزل مقصود و سپاس می گذاریم همه ی مسئولین و مقامات اداری را در سطح استان وشهرستان که از ابتدای راه تا کنون از پشتیبانی ها و حمایت های بی دریغ آنان بهره‌ها برده‌ایم.
ختم کلام اینکه انسان‌ها ناگزیر از با هم بودن‌اند. پس بیایید زندگی را با برای هم بودن و با هم بودن و باورمندانه زیستن معنا کنیم و زینت بخشیم.
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ ۲:۱۰:۰۰ (659 بار خوانده شده) مقالات
10 سال گذشت، انگارهمين ديروزبود كه باصرف ماههاانرژي ذهني وفيزيكي نخستين جشنواره موسيقي سنتي تركمن هاي ايران كه درتاريخ فرهنگ وهنرتركمن صحرانقطه عطف بشمارمي رود، برگزاركرديم.
هرگزفراموش نمي كنم آن روزهاوشب هايي كه همدل وصميمي براي بهبود كيفي نشست هاي ماهانه ويا مرهمايش هاي تخصصي حوزه فرهن وادب كارمي كرديم وبااعلام رضايت ويا انتقاد سازنده اساتيد بزرگواري يا لبخند شادمانه جواناني كه براي آشنايي ارزش هاي فرهنگي پيشينيانش درجمع صميمي مان حضوريافته بودند، ادامه راه را اميدوارانه مي پيموديم.
10 سال گذشته تصوير روشني ازفراز و فرودها، تجربه اندوزي ها، تلخ كامي ها، شادكامي ها، باهم بودن وبراي هم بودن را ارائه مي دهد.
به همين مناسبت جمعي ازاساتيد، فعالان عرصه فرهنگ وادب، ارزيابي ها وديدگاههاي خودرا بيان كرده اند.دراين بخش نگاهي ازدرون به اين عرصه مي اندازيم ونقطه نظرات منصورنامي دبير جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله را درقالب گفت گوي صميمي ارائه مي كنيم.
جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله طی ده سال فعالیت خود، علاوه بر برگذاری نشست های تخصصی ماهانه ، مراسم و همایش های شاخصی در حوزه های مختلف در کارنامه دارد. منصور نامی دبیر این تشکل در این باره گفت: نخستین جشنواره سراسری موسیقی سنتی ترکمن را در بهمن ماه 1381 برگزار کردیم که بازتاب کم نظیری در رسانه های جمعی و بین اهالی فرهنگ و هنر داشت. به همین مناسبت با زحمات اعضای جمعیت همچنین با همت و تلاش اساتید شناخته شده این حوزه قربان صحت بدخشان، آنادردی عنصری، همچنین عیدمحمد وکیلی در طراحی مجله و لوگو آن و همكاري محمود عطاگزلی و جمعی از دست اندرکاران رسانه مکتوب، یک شماره از مجله یاپراق را تحت عنوان اولین جشنواره موسیقی سنتی ترکمن منتشر کردیم که این جشنواره بلحاظ علمی و کم وکیف برگزاری آن بازتاب وسیعی پیدا کرد .بخصوص ویژه نامه این جشنواره با گذ شت ده سال از انتشار آن، بعنوان اثری ماندگار و مرجع مورد استفاده و علاقمندان فرهنگ و هنر قرار می گیرد یکی از بخشهای اين جشنواره ، تجلیل از پیشکسوتان و اساتید موسیقی ارازمراد آرخی، عاشورگلدی گرکزی، ارازمحمد باخوشی، تاغان کوچک نژاد، دادجان زبرجد، حسین هیوه چی(دستان باغشی)، رحمان قلیچ یموتی و قربان بردی آهنگری بود.
ادامه | 9351 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ ۱:۴۰:۰۰ (635 بار خوانده شده) مقالات
كِلاله شهرينده، بييك پئراغي نئنگ آدئني گؤتريأن مِده‏نييِت وه‌صونغات غورلوشئغي اوُن ياشادي. بو اؤرأن بويسانچلي واقا.
اوُن يئل زَحمت، اوُن يئل تجريبه، اوُن يئل جِپاكش ليك، اؤنگده بارئجي‏لئق، اوُن يئل سؤيگي، واطان سؤيجي‏ليك، من بو اولي واقاني عزيز ايلدش لِريمه توٌيس يوٌركِدن غوتلايارئن.
تارئخي يازوو چشمه‏لري نينگ شاياتلئق اِتمه‏گينه گؤرأ هِر بير ميللِت شوُل ساندا توٌركمن‏لر، اؤز باشلارئني اؤزلري چاراپ ياشاماق اؤچين هِر دؤووٌرده هِر دوٌرلي يوُل‏لار اوُيلاپ تاپئپ‏دئرلار. هِر ميللِت اؤز بايلئق‏لارئني غوُراماق اوٌچين، اؤز يِريني- يوردوني، اؤري ميدان‏لارئني، دينئني ديليني، دأپ- دِسسورلارئني غوُراپ ساقلاماق اوٌچين جِبير بارئني چِكيپ ديرلر، گؤرگي بارئني گؤروٌپ ديرلر. اوزاق عاصئرلارئنگ دوُوامئندا اوُتدان – سوودان غوُرالئپ، بيزه غوُوشورئلان ميراثي، بيزينگ دؤوروٌميزده نأديپ غوُرامالي؟ اينه شونونگ گوٌرروٌنگيني اِتمه‏لي.
بيزينگ ياشايان دؤوروٌميز، دوٌيبوٌندِن باشغالاشان دؤووٌر. آداملارئنگ آنگ- دوٌشوٌنجه‏سي هِر نأچه اؤسِن هم بوُلسا، تِكنولوژي آداملارئنگ غوُلوني گؤگه يِتيريأن هِم بوُلسا، ميللِت لِرينگ بايلئق لارئنا آبانيان حوٌووپ- دا شوُنچا اولي هم چئلشئرئملي. بو تالانگچي لئغئنگ غارشي‏سئنا دورماغا عِجيزليك اديپ، يِر يوٌزوٌنده هِر گوٌن ديين يالي اوُونوجاق ميللِت لرينگ تِليم سي آرادان چئقئپ گيديأر.
مِده‏نييه‏تينگي، تارئخئنگي، ديلينگي غوُراپ ساقلاماق آيانگ ايچينده كؤز ساقلاماق دان آنگسات دأل. اوُنسوُنگام بيزينگ دؤوروٌميزده دال بِدِوسيز، آلماز غئلئچ سئز ياشاپ بوُليار وِلين عئلئم‏سئز ياشاماق اؤرأن چِتين.
كِلاله شهري نينگ اؤنگده بارئجي عالئم ييگيت لري، هِر بير زاتدان اؤنگ اؤز ياشايان دؤووٌرلريني آناليزلاشدئرئپ: الف) گِچميش ميزي دوُلي اؤورِنمه‏لي ب) هوت شو واغت بيز نيره‏ده دوروس ديين سوُراغا دوُغري جوُغاپ بِريلمه‏لي ج) شِيديپ هم آيدئنگ گِله‏جه‏گه ائناملي أديم آرتمالي.
ادامه | 6251 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ ۱:۴۰:۰۰ (1117 بار خوانده شده) مقالات
در جوامع بشری به اشخاص و گروههایی بر می خوریم که منشا و زمینه ساز تحولات اجتماعی فرهنگی بوده اند. افراد و گروههایی که زمینه ساز و عامل سترگ اجتماعی در عرصه های مختلف می شوند، از ویژگیها و خصلتهای منحصر به فردی برخوردارند. همچنین در جامعه افرادی زندگی می کنند، علی‌رغم ادعاهایی که دارند در عالم بی تفاوتی سیر می کنند و پیرامون مسائل اجتماعی جامعه تعهدی درخوداحساس نمی کنند و در روزمرگی های خود ساخته غوطه ورند این افراد و یا گروههایی از این دست در حوزه‌ی مسائل اجتماعی و فرهنگی بی تاثیراند و هر گونه مشارکت مفید در موضوع های بخصوص فرهنگی را در کارنامه خود ندارند. بنابراین کارهای تاثیرگذار و ماندگار از آن کسانی می شود که از خصایصی چون مسئولیت پذیری، انضباط اجتماعی، تلاش و فعالیت مستمر، مقابله با موانع و مشکلات و تعهد پذیری برخوردارند و نهایتا در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی باعث رشد و تحول شده و به اهداف ملی و اجتماعی نایل می گردند.
افرادی که در تشکلهای فرهنگی، هنری، ادبی، تاریخی، اجتماعی و ... فعالیت می کنند، با اهدف و آرمانهای متعالی و ایده آل حرکت می کنند این گونه افراد عموما فردگرا نیستند و فعالیتهای جمعی را در سرلوحه‌ی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی قرار می دهند. بر این اساس جمعي ازعلاقمندان ودوستداران فعالیتهای فرهنگی، در تشکلی تحت عنوان جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی گرد آمده،عاشقانه ومتعهدانه کار می کنند.
اردیبهشت ماه 1377 سرآغاز فعالیتهای واقعی جمعیت مختومقلی کلاله است که جمعی از نیروهای مخلص و بی ادعا با هدف حفظ و اعتلای ارزشهای فرهنگ و ادب قوم ترکمن در قالب ستاد بزرگداشت سالگرد میلاد مختومقلی، فعالیتهای هرچند محدود را سامان داده بودند كه این امر به سنت حسنه‌ای برای فعالان و علاقمندان عرصه فرهنگ و ادب تبدیل شده بود.
در اوایل دهه هشتاد با حمایت متولیان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، هسته‌ی اولیه‌ی ستاد مذکور به شکل رسمی و سازمان یافته تحت عنوان جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله ارتقاء یافت. با توجه و مساعدت آقای قلیشلی مدیرکل وقت ارشاد اسلامی استان گلستان فعالیتهای این تشکل در بهمن ماه 1381 با برگرازی نخستین جشنواره‌ی سراسری موسیقی سنتی ترکمن رسمیت یافت.
با تبریک دهمین سالگرد فعالیت جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله به اساتید، نویسندگان، محققان، شاعـران، هنرمندان و علاقمندان عرصه فرهنگ و ادب به همین مناسبت عناوین نشست های ماهانه‌ی جمعیت مختومقلی طی ده سال گذشته را بعنوان نمونه و نماد عملکرد خالصانه‌ی دست اندرکاران این تشکل اعلام می نماییم.
نشست اول:29 فروردین 82 ـ کلاله
موضوع:دولت آق غویونلوهاـ سخنران: استاد محمد قوجقی کارشناس ارشد تاریخ
نشست دوم: 26 اردیبهشت 82 ـ کلاله
موضوع: ادبیات شفاهی و فولکوریک ترکمن وتاثیر آن برجامعه ـ سخنران: استاد قربان صحت بدخشان
ادامه | 25670 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ ۱:۳۰:۰۰ (753 بار خوانده شده) مقالات
انتخاب حجت الاسلام محمدخاتمی به ریاست جمهوری و استقرار دولت اصلاحات در سال 1376 نقطه عطفی در تاریخ سیاسی معاصر جمهوری اسلامی ایران بود. رویکرد اصلاح طلبانه دولت آقای خاتمی در حیطه های مختلف حیات اجتماعی ملت ایران منجر به تحولات عمیق در سطوح مختلف جامعه شد .
از آن جمله هدف گذاری های واقع بینانه در حوزه ی سیاست های قومی و تحقق عملی بعض شعارهایی که ریشه در آمال و آرزوهای دیرینه ی اقوام ایرانی داشت خود منجر به بروز تحولات عمیق در حیات اقوام ایرانی از جمله ترکمن ها شد . صرفنظر از جنبه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تحولات حادث شده در حیطه ی فرهنگی، تحولاتی گسترده، ماناو عمیق را باعث شد .گسترده از جهت دامنه ی شمولیت اقشار اجتماعی، مانایی از جهت تداوم و عمق از جهت تاثیرات کیفی در سطح منطقه ای و ملی .
از نمودهای بارز این تحول در زمینه ی " روزنامه نگاری " صدور مجوز سه نشریه صحرا، یاپراق و فراغی بود که اختصاصاٌ در زمینه ی ادبیات، هنر و تاریخ مردم ترکمن به کار تولید مطلب و مقاله و ... مشغول بودند.... جلوه ی بارز دیگر این تحول شکل گیری نهادهای مستقل فرهنگی- هنری در سطح منطقه بود که با خصلت ترکمنی اختصاصاً با هدف معرفی و گسترش تاریخ، ادبیات، فرهنگ و هنر ترکمن فعالیت خود را آغاز کردند.
در کمش تپه ، بندرترکمن ، سیمین شهر ، آق قلا ، گرگان ، گنبدکاوس و کلاله نهادهای فرهنگی –هنری شکل گرفت و هر یک به فراخور وزن فرهنگی و تجربی خود اختصاصا در زمینه ی فرهنگ و هنر ترکمن به کار تولید فرهنگی مشغول شدند.
جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله نیز محصول چنین شرایطی بود و رسمیت فعالیت آن با حمایت و راهنمایی های اداری مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان میسر شد .
ادامه | 10392 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ ۱:۱۰:۰۰ (851 بار خوانده شده) مقالات
در مقدمه‌ی ابن خلدون آمده است که «کیفیت جهان و عادات و رسوم ملتها و شیوه‌ها ما اعتقاد آنان بر روش یکسان و شیوه‌ی پایدار دوام نمی آورد. بلکه با گذشت روزگار اختلاف به وجود می‌آید و از حالی به حالی انتقال می یابد».
با این سخن، ابن خلدون به روند طبیعی تطور در جوامع بشری نظر دارد. شکی نیست که اجتماع انسانی در گذر زمان – روبه تغییر و تحول دارد و در این فرایند بیشتر بخش های متشکل آن- در حالت طبیعی- به شکل هماهنگ تغییر می کنند. اما هنگامی که جامعه در جریان یک تحول و دگرگونی سریع و بنیادی قرار می گیرد. چه بسا بخشهایی از آن از تحول دور می مانند و هماهنگ با دیگر بخشها حرکت نمی کنند که مهمترین بخش آن بخش فرهنگی است. مطمئنا نهادهای فرهنگی یک جامعه به سرعت نهادهای سیاسی و حتی اقتصادی آن قابل تغییر نیستند. خصوصیات فرهنگی جامعه از جمله‌ی مقاومترین تشکیلات آن در برابر تغییرات به شمار میروند. آن جاست که تشکل‌های فرهنگی و ادبی می توانند نقش برجسته‌ای ایفا بکنند. تا این تحول فرهنگی در مسیر درست خود حرکت کند و همچنین بتواند از متن و بطن هر جامعه‌ای که متعلق به آن جاست رشد کند. تشکل های مدنی فعال در ترکمن‌صحرا، با گذشت ده، داوزده‌ سالی که از فعالیت آنها می گذرد تا حدودی توانسته‌اند خلاء ایجاد شده در جامعه‌ای را که ما در آن زندگی می کنیم پُـر کند و به رشد و شکوفایی فرهنگی جامعه «نه آن قدر که انتظار می رود» کمک کند. از جمله‌ی این تشکل‌ها، جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله است که الحق یکی از فعالترین تشکل هایی است که در ترکمن صحرا به کار فرهنگی و ادبی و مدنی مشغول است .
ادامه | 7817 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ ۰:۵۰:۰۰ (633 بار خوانده شده) مقالات
ایلکی باشدان سِس دؤره‌دی، سِس چارطاراپا یانگلاندی، آغاچ لارئنگ تِرجه پوداق لاری، گوٌن چوُغانا پئنتئق‌لاپ، گوٌنه غارشی سئچرادی. طِبیغاتئنگ و اوُندا باربوُلان انس و جنسینگ سِسی یر یوٌزوٌنی آلدی. ناغما، اوُواز، آغی، نالا دئنمان گیددی. موقادداس جان، موقادداس اوُی، چأره‌سیز ایسله‌گی، سِسله نیپ یانگللاندئردی.
آدام، آدام، یالنگئز آدام، یالنگئز دویغی، یالنگئز ذهین بیرسالئم دئنمان ایشه گیردی. داغ لار، توپان لار، باتغالئق کؤل لِر، عومماسئز چؤل لِر اوُنی خایران غالدئردی. غوُواق لار، سوم لار و اوُندا سوٌری ـ سوٌری آدام لار بیرغارنی آچ بیر غارنی دوُق مئدار اددی لِر. عاصئرلارئنگ غاتلارئندان سئزان سِس لر ینه‌ـ‌ده غایتالاندی، اوُوزامی؛ آغی می، نالامی یاـ‌دا تارئخ بوُیونئنگ توٌملوٌگیندِن چئقیان غانی بیرلِرمیزئنگ آجی ـ سوٌیجی جانئمی، سازئمی سِس لر.
عاصئرلارئنگ جوٌمموٌشینـدن سئزئپ چئقیان سِس‌لر آسمانا دوُلوپ آیلانئپ، یانگلانئپ، چارطاراپا ائنگئپ نایزالی، اوُدلی، دِمیرلی خایبات آتئپ سانگا غایئدیار. غئلئچ می، غان می، یئلدئرئم اوُق می آیاـ گوٌنه عازئم اوریار. تارئخ غاتلارئندان توُلقون آتیان سِس‌لر: بِیگیم، خانئم، امیریم، پاششام، خالئپام، غولونگ من، صاداغانگ غولونگ من! ... پای پای، دیییپ آسمانا ناغئش اوریار سِس‌لر.
کأته سِس‌لر یاقی‌نئنگا گِلیپ: مِن روخئیات دان دوُلی، هم سوٌیجی هم آجی. گِل، گِل مِن بیلن غارئش، گِل مِن سؤزلِش، اوُندان گؤر توروزان توپان لارئمی، غالدئران تئپارلارئمی، دیکه‌لِدن اخرام‌لارئمی، مِن دوُلی، گِل سِرگزدان نِسلیم، سِرِت سِرِت، غایتالاپ گؤرمِنی، نأبللی سؤوش لِرده، نأبللی یؤریش لرده، جودا بوُلان سِرلِرمیزی ساناپ بیلر سینگمی؟
ادامه | 6969 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۳:۵۰:۰۰ (766 بار خوانده شده) مقالات
1385 نجی ییل فروردین آییٌندا جئب تیلیفونوم زنگ چکدی: من ..... توٌرکمن سرادان کلاله شهرینده اوْتورورام، بیزیم توٌرکمن عالیٌملاری، شاعرلری، یازیجیلاری و ... سنینگ کیتابلارینگی اوْخویوب و بیز سنی کلاله شهرینه «جمعیت فرهنگی مختومقلی» اوْتورشغونا چاغیٌریٌراک.
1385 ده تیر آیی ایچینده کلاله‌یه گلدیم و بو جمعیت اینن تانیٌش اوْلدوم، اوْللار منی چوخ سیلاغلادیلار و حؤرمت اینن منه دوْن‌گئیدیردیلر؛ اوْندان سوْنگرا توٌرکمن ائللری نینگ دیلینه و فرهنگینه عاشیٌق اوْلدوم؛ بو عشق و سئوگی منی مجبور ائتدی‌کی1/4/1389 تاریخینده عائله اینن شیرازدان کؤچدوم و کلاله‌یه قوْندوم.
«جمعیت فرهنگی مختومقلی» هر آیدا بیرگزه‌ک کلاله شهرینده قوْرولورکی بو اوچ‌ییلده یاخلاشیق هامیٌسینا قوْشولدوم و اوْللارینگ دانیٌشیقلاری و موسیقیلرینی ائشیدندن سوْنگرا گوردوم‌کی دیللری، موسیقیلری تاریخلری، فرهنگلری و دبلری چوْخ قدیمی، قانونمند و چوْخ سئومه‌لی دیر.
بو جمعیت اوْتوروشوقلاریٌندا مختلف و دورلوـ‌دورلو برنامه‌لر او جمله‌دن: توٌرکمنینگ دیلی، تاریخی، قوشغولاری، دبلری و ... مختومقلی فراغی‌نینگ دابارالی توْیلاری، آناقیلیج محتاجی، کمینه، شیدائی، دولت محمد آزادی و ... یاشاییشلاری و ایشلری، توٌرکمنینگ دبلری، ایریملاری (اینانجلاری و آداب و روسوملاری)، استرآباد و گرگان تاریخی، غدیردده گوگلانی اوچون دابارلی توْی، آدداقما (اد قوْیماق)مرامی، رسانه‌لر و اوْنونگ مدنی یولو، توٌرکمنلر و رضاشاه، باخشیلار گوٌنونده توْی و بایرام و ... قوْرموشلار و توٌرکمنلرینگ آداملاری بو اوْتوروشوقلارا قوْشولوب وبهره آلیٌبلار.
ادامه | 5022 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۳:۱۰:۰۰ (661 بار خوانده شده) مقالات
در اوایل شکل گیری جمعیت فرهنگی ـ هنری مختومقلی کلاله بسان بسیاری ذهنیت و دیدگاه دیگری نسبت به اهداف و فعالیتهای این تشکل فرهنگی ـ هنری داشتم، چرا که آن را صرفا یک تشکل اجتماعی ـ سیاسی می پنداشتم که در مواقع خاص و بصورت مقطعی و محدود فعالیتی دارد و بس. تا اینکه در حدود پنج ـ شش سال پیش توفیق یار شد هر از چندگاه در جلسات هفتگی و نشست‌های ماهانه جمعیت شرکت نمایم و از نزدیک با فعالیت ها و اهداف فرهنگی اعضایش بیشتر و بیشتر آشنا شوم و به این واقعیت پی ببرم که چرا نام جمعیت فرهنگی ـ هنری به شاه سخن و ادب ترکمن مختومقلی فراغی مزین شده است؟
بدرستی بانیان و اعضای ژرف اندیش و تلاشگر جمعیت فرهنگی ـ هنری فراغی به این باور رسیده‌اند که: اگر بخواهند در عرصه‌ی فرهنگ و ادب فعالیتی داشته باشند و با فرزندان قوم ترکمن از ادب و معارف قومی اشان با صمیمت و حقیقت پژوهی سخن بگویند تا آنان ملیت و فرهنگ خود را بهتر بشناسند و ارج نهند و ادب و معرفت قدیم و جدید را پیوند دهند و قوم و وطنشان را دوست بدارند و در برابر امواج تهاجمات فرهنگی با منش اصیل، محکم و با شخصیت، پایدار بمانند؛ نخست باید با شاعر عارف و معروف خود، مختومقلی فراغی آشنا شوند و با دیوان اشعارش انس و الفتی پیدا کنند تا اینکه از ره‌آورد این نگرش، فرهنگ و آداب و سنن فراموش شده را از نو احیاء و بر باورهای موجود در میدان فرهنگ و هنر توان و غنای بیشتری ببخشند. به همین منظور و برای تحقق چنین هدفهای والایی رسالت و وظایف معرفی فرهنگ غنی و اصیل و سنتهای پسندیده قوم ترکمن را به نسلهای آینده و دیگر اقوام و ملت‌ها بدوش می گیرند و با فعالیتهای قانونمند و بهره گیری از حمایت‌های همه جانبه‌ی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله طی یک دهه تلاش و کارهای مداوم کارنامه قابل قبول و ارزشمندی را در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر تقدیم فرهنگ دوستان و علاقمندان به هنر و ادب می نمایند.
ادامه | 7251 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده magtymghuly در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۴ ۲۳:۱۰:۰۰ (863 بار خوانده شده) مقالات
هر کیم اؤز جوٌبوٌسی‌نینگ، یا بوُلماندا بیر دؤووٌم نانئنگ غایغی سئنی ادیب یؤرن دؤوروٌنده، توٌرکمن ادبییاتئنا، میللی فرهنگینه، آیدئم سازئنا و باشغا صونغاتلارئنا یوٌرِک یاندئران لارام تاپئلمان غالمادی. بو یوٌرک یاندئران لار اؤز قوجورـ غایراتلارئنا دایانئپ ایشه باشلادئـلار. غاتناشئق لار و اوتورشئق لار باشلاندی. شول اوُرتاـ دا غارانگقی جاهانئنگ بیر کوٌنجیده«گوٌنش» هم ائشغالانگ سالدی .
«گوٌنِش»ـ ماغتئـم غولی جمغیتی نئنگ اوٌزوٌلمز هوٌممتی ـ هر هایسِی بیر آداـ دا یاشاپ یؤرن هونأرمندلری، پروانادک صونغاتکأرلری، یازئجی و شاهئرلاری اؤز ائشغی نئنگ یانئنا اوٌیشوٌردی. حأضیرکی اوُن یاشان «گوٌنِش» هنیز یؤرجن ـ یؤرجن ادیب یؤرن هم بوُلساـ کؤپ لرینگ غوُلتوغئتا خاصا بوُلوپ آیاغا غالدئردی. دوُغری یوُلی گؤرکزیب بیلمه سه ده یوُلونگ باردئغئنی کؤپ لره آنگ لاتدی. بوغولوپ یؤرن باغشی ـ شاهرلارا « دم» بوُلوپ ساتاشدی کؤپ لرینگ آق باغرئـنی تأزه هووادان دوُلدئـردی.
عایئیپ سئز گوٌلوٌنگ بوُلمایشی یالئ گوٌنشینگ هم کم چیلیکی کؤپدیر یؤنه شوُل کمچیلیک‌لره گوٌنش هر آی‌دا، یادامان ـ آرمان چئقاریان ییگیت‌لرینگ اؤزلری‌ یتیک‌رأک‌دیر‌لر غوُلداوسئزلئق و پول یاغدایی گوٌنشینگ، اینگ اولی بزه‌گی بوُلوپ بیلر. یؤنه بیر اولی عایئب گوٌنش کی دألده منینگ و مانگا منگزش لرینگ اؤتوٌلمجک گوٌنأمیزدیر. کؤپ یرلرده المیزدن گلنی غایغئران بولماغمئز موٌمکین دوٌرلی ـ دوٌرلی ماقالالار ـ اوٌیتگه شیک رأک غوُشغی لارئ یوُللامانئمئز اوٌچین کؤپ اؤیکوٌنملی. یؤنه گوٌنشینگ کم چیلیک لرینی ساناماق هوٌنأر دأل ـ ده ایسه م گوٌنشی گلجک ـ ده غوُلداجاق بوُلمالی اوُنونگ یوٌزوٌنه گلجک کیرلردن غوُراجاق بوُلمالی گلجک کی «گوٌنِش» لره آرزوولارئم ادیب بوُلار ـ ادبییات تانقیدلاری کؤپلسه ـ دوٌرلی‌رأک دسسانلار یازئلسا ـ تارئخی درنگه ولر سینگدیریلسه، تأزه‌رأک دویغی‌لار و ائقتصادی مسله‌‌لر بللنسه گوٌنش‌بیلن غاتناشیانلارئنگ سانی کؤپه‌لر. گوٌنشینگ دووامی بیزینگ آرزوولارمئزئنگ نای‌باشی‌سی‌بوُلسا بیزینگ اولی بوُرجومئزهم بوُلوپ بیلر.