افراد آنلاین
2 کاربر آن‌لاين است (2 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 2

بیشتر...

« 1 ... 10 11 12 (13) 14 »
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۱/۲/۱۶ ۵:۰۰:۰۰ (675 بار خوانده شده) اخبار
تفکر فراغی در سروده ها و اشعار او از نگاه عرفان--قمرالدین سیدي

در زندگی آدمی سیاهرگهای زمان ، حوادث خوشایند و ناخوشایندی را در امور به جریان وامیدارد و انسان ها در مقابل این تند باد روزگار قرار گرفته و با چنین موج های سهمگین دست و پنجه نرم می کنند و گلبول های سفید روزگار با توجه به شرایط موجود و میزان اعمال و افکار و ایمان آدمی نسبت به وضعیت ناهنجار محیطی به مقابله و مبارزه و پادتن سازی مشغول می گردند و انسان هایی در بازی شطرنج روزگار پیروز و کشتی طوفان زده خویش را به سر منزل مقصود هدایت می کنند که به سلاح ایمان تکمیل و تجهیز باشند .
ادامه | 11295 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۱/۲/۱۶ ۴:۵۰:۰۰ (722 بار خوانده شده) اخبار
عملکرد جمعیت فرهنگی ـ هنری مختومقلی کلاله در سال 1390 --آرتئق حسین زاده

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


جمعیت فرهنگی ـ هنری مختومقلی کلاله به عنوان یک تشکل فرهنگی هنري از سال یکهزار و سیصد و هفتاد ونه شمسی(1379 ) با مجوز رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و با مساعدت هاي فکری و رهنمودهای نخبگان و کارشناسان فرهنگ و ادب همچنين با كوله باري از عشق و علاقه و تجربه از سوي دوستداران اين عرصه فعالیت های خود را آغاز کرد .
از فروردیــن ماه سال 1382 بــود که جمعیت با تنظیم نمایه برنامه ی سالانه، نشست های ماهانه خودرا با دعوت از اساتيد و صاحب نظران مرتبط با موضوعهاي در نظر گرفته شده فعاليت هايش را با توجه به اهداف در نظر گرفته شده در عرصه هاي مختلف تاریخی ، فرهنگی ، ادبی و هنری ، آغاز كرد.
جمعیت مختومقلی در طول یک دهه از فعالیت مستمر خود علاوه برپایی مراسم بزرگداشت مختومقلی ، سمینارهاي مرتبط با موسیقی سنتی ، زبان و ادبیات ترکمن حول مسایل رسم الخط و اورتوگرافی زبان ترکمنی و شرکت در همایش های مختلف ، توانسته است ، هفتاد و پنج نشست ماهانه را تا پایان سال 1390 با رویکرد تحقیقی ـ آموزشی جهت بررسی و کنکاش ارزش های ملی ، فرهنگی و روحی ترکمن ها برگزار و در کنار این جلسات 28 شماره گوٌنش ( بولتن داخلی جمعیت ) را با مطالب متنوع منتشر نماید . بی شک تداوم این حرکت ها و فعالیت ها با عینیت یافتن همکاری و مشارکت فرهیختگان و مشتاقان به فرهنگ و ادب ترکمن میّسر بوده است
ادامه | 9760 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۱/۲/۱۱ ۲۲:۲۰:۰۰ (594 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

آئین بزرگداشت مختومقلی 29اردیبهشت درآق توقای مراوه تپه برگزارمی شود

مراوه تپه - فرماندار مراوه تپه اعلام کرد: آئین بزرگداشت279مین سالگرد تولد شاعر و عارف شهیر ایرانی تركمن 'مختومقلی فراغی ' 29 اردیبهشت ماه جاری در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه تپه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا 'علی اصغر كرمانی ' روز شنبه در چهارمین جلسه استانی ستاد بزرگداشت 279مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی كه در محل آرامگاه وی در آق توقای مراوه تپه برگزار شد، تاكید كرد: همه تلاش مدیران، مسئولان ادارات، نهادها و دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانهای منطقه به خصوص شخص استاندار این ایین در شان و جایگاه مختومقلی فراغی برگزار شود.

وی افزود: در 3 جلسه قبلی با توجه به تاكیدات صورت گرفته، دستگاههای اجرایی مرتبط ، آمادگی خودرا برای مشاركت در برگزاری با شكوه این آئین اعلام داشته اند.

فرماندار مراوه تپه ادامه داد: تمهیدات و برنامه ریزیهای لازم برای اجرای با شكوه و آبرومند آئین دویست هفتاد نهمین سالگرد تولد مختومقلی در روز جمعه 29 اردیبهشت ماه جاری فراهم شده است.
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۱/۱/۳۱ ۳:۵۰:۰۰ (659 بار خوانده شده) اخبار
عكس و گزارش از : حاجي مجمد خدري

جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله، با مشاركت مؤسسه فرهنگي هنري(موسيقي سنتي) غارا دالي گوگلننگ اين شهرستان در نشست 76 خود، آخرين جمعه فروردين ماه 1391 كه با جشنواره سومين سالگرد روزموسيقي سنتي تركمن مصادف بود،
به آئين نكوداشت خاطره خواننده و نوازنده مرحوم محمد كاوه اختصاص داد.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.در اين مراسم كه در سرسراي اجتماعات شهيد عودي كلاله برگزار شد، مهندس عبدالرحمن قزلجه اجراي برنامه ، ومحقق خستگي ناپذير موسيقي تركمن، امانلي نساري، بخش كارشناسي موسيقي را به عهده داشت.
ابتدا چاريارقلي بايندري مقدم(چاري) دبير مؤسسه موسيقي غارا دالي گوگلننگ كلاله، درقالب خيرمقدم به مهمانان و علاقمندان شركت كننده در مراسم، به چند نكته اساسي در اجراي موسيقي سنتي تركمن و رعايت اصول فني در خوانندگي و نوازندگي اشاره كرد.
چاري بايندري گفت: دوتار تركمن داراي 13 پرده است كه در اجرا هر 10 انگشت نوازنده ، نقش اساسي در صداگيري مورد نظر از دوتار، را دارند كه عدم هماهنگي در كاربرد انگشتان و يا به جاي 10 انگشت، 9 انگشت بكار گرفته شود، كم و كيف آهنگ درست از آب در نمي آيد و حتي شنوندگان عادي نيز متوجه ميشوند اين نوازنده توانايي لازم را ندارد.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
اين فعال عرصه موسيقي ادامه داد: بيان و گويش درست و يا اشتباه شعر در اجراي موسيقي نيز مانند مورد قبلي نقش مهمي دارد.وقتي يك خواننده توان بيان درست كلمات واژه ها وزن و قافيه شعر و يا در نهايت به مفهوم شعر آشنايي نداشته باشد، چگونه ميتواند معني و مفهوم ترانه و موسيقي را به شنونده اش انتقال دهد. اين افراد كه تحمل كمترين انتقاد سازنده را هم ندارند و ادعاي معروف و مشهور بودن در جامعه را نيز دارند، چگونه ميخواهند در توسعه و ارتفاء موسيقي ابا اجدادي و سنتي مان نقش داشته باشند؟
ادامه | 17549 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۱/۱/۳ ۱:۰۰:۰۰ (712 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
عكس و گزارش از : حاجي محمد خدري

به مناسبت فرا رسيدن سال نو و نوروز باستاني

بهاريه باشكوه زنان و دختران تركمن(درقالب جشنواره صنايع دستي) در كلاله برگزار شد

جمعيت فر هنگي هنري مختومقلي كلاله بر اساس برنامه معمولش،آخرين جمعه هر سال را به بر پايي جشنواره زنان و دختران با موضوع هاي مختلف اختصاص ميدهد.
يك ماه به پايان سال 90 باقيمانده بود، هريك از اعضاي جمعيت با پيش كشيدن بحث ها و پيشنهادات خود، سعي و تلاششان در اين بود كه نشست 75 جمعيت، بخاطر مصادف شدنش با هفته پاياني سال 90 از ويژه گي خاصي نيز برخورداروبا شكوه خاصي نيز برگزار شود.
بالاخره،پس از چند جلسه برنامه ريزي، مقرر گرديد به منظور ارتقاء روحيه شور و شعف و شادماني بين خانواده ها، نشست 75 جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله، با محوريت صنايع دستي به شكل جشنواره و برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري، موسيقي سنتي و اجراي برنامه هاي طنز وشاد برگزار شود.

معرفي بخش هاي مختلف برنامه را، قمرالدين سيدي، شاعر و از اعضاي فعال جمعيت مختومقلي به عهده داشت. با معرفي برنامه ها، و تلاوت آياتي از كلام الله مجيد بوسيله(اقبال سيدي) برنامه هاي جشنواره صنايع دستي زنان تركمن در قالب نشست 75 آغاز گرديد .
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
ابتداحاج نورياقدي زيارتي شاعر و عضو جمعيت به نمايندگي از سوي اين تشكل، ضمن خيرمقدم به شركت كنندگان به اين مراسم، در سخنان كوتاهي كم و كيف برنامه هاي يك ساله اين تشكل را مورد ارزيابي قرار داد و با اشاره به موضوع اين برنامه اظهار داشت:كريم آقا(كريم قربان نفس) زنان را، تكيه گاه، ستون و قلب زمين توصيف كرده است كه اين امر حاكي از جايگاه برتر آنان در عرصه هاي مختلف دارد و اين توصيف عميق اهميت موضوع را به بهترين شكل بيان ميكند و جمعيت مختومقلي كلاله نيز بر اساس رسالتي كه بر دوش دارد، به مناسبت هاي گوناگون و برپايي مراسم و آئين هاي مختلف بر جايگاه و عرصه فرهنگي و هنري زنان و دختران تركمن تاكيد ميكند.
ادامه | 11507 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۱/۱/۲ ۵:۵۰:۰۰ (687 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
عروسي ( طوي ) تركمن ها

به گزارش پايگاه اطلاع رساني جمعيت مختومقلي كلاله، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دانشجويان و دانش آموختگان تركمن ايران ، برگرفته از پايان نامه كارشناسي ارشد آقاي طاهر سارلي : يكي از عادات تركمن ها، كه كم و بيش در ميان ساير ايلات آسياي ميانه نيز كم و كيف آن رو به كاهش و زوال ميباشد، مراسم عروسي اس كهعروس با لباس نامزدي با كمال دليري سوار بر اسب سركشي شده تاخت ميكند در حالي كه يك بزغاله يا برة كشته را جلوي زين جا داده و با خود حمل مينمايد. نامزد او هم با ساير جواناني كه در جشن عروسي شركت دارند سواره او را دنبال كرده سعي مي‌كند به او برسد. ولي او بايد با حركات ماهرانه و تحولات پي‌در‌پي طوري از چنگ آنها بگريزد كه نتوانند باري را كه در بغل گرفته از دستش بربايند… . بنابريك رسم عجيب ديگر عروس و داماد تازه گاهي‌دو‌گاهي چها روز بعد از زفاف از هم جدا مي‌شوند و زناشوئي دائمي آنها پس از انقضاء يك سال تمام شروع مي‌شود. در اين مدت عروس در خانه پدرش تمام چيزهايي را كه يك زن تركمن بايد بداند مانند پختن غذا، دوخت‌و‌دوز و… ياد مي‌گيرد و سپس به خانه شوهر باز مي‌گردد.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
عروسي تركمنها پر از راز‌و‌رمز است كه به دورانهاي قديمي زندگي آنها بستگي دارد. سن ازدواج در بين تركمنها پائين است.
رابينو مي‌نويسد:«سن ازدواج در ميان تركمنها معمولاً 15 يا 16 سالگي براي پسران و 6 يا 10 سالگي براي دختران است».
اولين مرحله از ازدواج تصميم گرفتن پدر و مادر و جلب موافقت پدر عروس كه به آن «سوزآتمك» مي‌گويند يعني اطلاع دادن. در اين مرحله ابتدا پدر و مادر تصميم مي‌گيرند براي فرزندشان همسري انتخاب كنند. نزديكان خود را جهت تبادل نظر دعوت مي‌كنند، پس از انتخاب عروس، از طرف خويشان داماد چند‌نفر از اقربا چنانچه مرد باشد نزد پدر عروس و اگر زن باشد نزد مادر عروس چند‌گرده نان تازه را در سفره‌اي مي‌گذارند و مي‌روند. پس از سلام و احوالپرسي و نوشيدن چاي، يكي از زنان سفره‌نان را باز مي‌كند و نانها را ميان حاضران تقسيم مي‌نمايد.
ادامه | 18316 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ ۱۹:۴۰:۰۰ (550 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
زندگينامه عالم رباني دولت محمد آزادي:

ولت محمد از شاعران مشهور قرن دوازده هجري ميباشد . وي در نواحي رود اترك ـ گرگان متولد شده ]است[ به قارّي ملا (ملاي پير) نيز مشهور است پدروي مختومقلي نام داشت و چون به كار ساختن زين و شلاق از چرم مشهور بود به مختومقلي يونه چي اشتهار يافته است. آزادي علوم ابتدائي را نزد پدرش كه از علم وسواد شاعري بهره اي داشت فراگرفته سپس براي تحصيل به خيوه رفته است.
دولت محمد ابتدا با «اوراز گل» ازدواج كرده ]است[ و از وي صاحب فرزنداني چون : محمدصفا ، عبدالله ، مختومقلي ، غاهرقلي ، قولچه و زبيده مي شود و بعد از مرگ اورازگل با زني از طايفه قزاق كه عاشق علم و استادي دولت محمد گرديده بود ازدواج مي كند و از اين زن نيز چاقي و ياري بدنيا آمدند.

ادامه | 5180 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۶ ۷:۲۰:۰۰ (569 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

جشنواره ويژه دويست و هفتاد و نهمين سالگرد ميلاد مختومقلي فراغي، روز جمعه 22/2/91، در شهر فراغي مركز بخش پيشكمر شهرستان كلاله، برگزار ميشود

جشنواره ويژه (279) دويست و هفتادو نهمين سالگرد ميلاد مسعود شاعر و عارف شهير تركمن، مختومقلي فراغي در شهر فراغي مركز بخش پيشكمر از توابع شهرستان كلاله برگزار ميشود.
براساس برنامه ريزيهاي صورت گرفته، به منظور هرچه با شكوهتر برگزار كردن اين آئين چندين برنامه فرهنگي هنري تدارك ديده شده است.
در اين جشنواره:گروههاي فرهنگي هنري از جمله، موسيقي سنتي ، برنامه ها و بازيهاي بومي محلي گروه دكتر مجيد تكه ، گروه موسيقي اصيل غارا دالي گوگلنگ، شاعران، ني نوازان و ....به اجراي برنامه خواهند پرداخت.
براي شركت در اين جشنواره، از عموم نخبگان، علاقمندان و فعالان فرهنگي هنري دعوت شده است.
اين مراسم با مشاركت و همدلي:جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله ، شوراي اسلامي شهر فراغي و مؤسسه فرهنگي هنري غارا دالي گوگلنگ، برنامه ريزي، تهيه و تدارك ديده شده است.

زمان برپايي جشنواره: ساعت 15 روز جمعه 22 ارديبهشت ماه 1391
محل برپايي جشنواره: شهر فراغي از توابع بخش پيشكمر شهرستان كلاله
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ ۱:۱۰:۰۰ (579 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

بِییک تانگری نئنگ آدی بیلن


دانــا مـِن دییـب مسکـین لِـری اونـوتما
افضـل مِن دییـب نـامـــاردلارا باش غاتما
ارگ ایسته ییب عاجـاب دسسانئنگ ساتما
ایلینـگه باغـش ایـلأب، اؤتـگیـن پئـراغی



ایل ـ گوٌن بیلن باغری باداشان، ایل ـ گوٌنینگ پأهیم لی ماصلاحاتچئسی ، سارسماز حمایاتچئسی وه میزه مِز غالاسی بوُلان شاهئر، دوُغوردانام ایل آراسئندا عاصئر لار بؤیی یاشاپ بیلر، سؤیوٌلیپ بیلر، اوُلار ئنگ آنئنگدان، ذهینیندنِ هیچ هاچان اؤچمِز، اؤلمِز وه ییتمِز شوُنونگ اوٌچین ماغتئـم غـولی پئراغی نئنگ هوُواندارلاری، دوُس- یارلاری وه ایلی ـ گوٌنی ینه بیرگِزگ یئغنانئپ اوُنونگ سؤز بونیادی نئنگ اوٌستوٌنده دوروپ گِچرلِـر .

شورای اسلامی شهر فراغـی
جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی ـ کلاله
مؤسسه فرهنگی هنری غارادألی گؤگلنگ ـ کلاله



گلمه لی یری : پئراغی شهری
گلمه لی واغتی : اردیبهشت آیی نئنگ 22 ـ سی آننا گوٌنی ساغات اوٌچ ده

فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۱۲/۱ ۴:۰۰:۰۰ (697 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
گزارش از: حاجی محمد خدری
همایش هفتم شاعران ترکمن در کلاله برگزار شد
جمعيت فرهنگي هنري مختوم قلي كلاله براساس برنامه معمول هرساله اش،آخرين جمعه بهمن ماه،به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي،همايش شاعران را برگزار ميكند.امسال نيزهمايش هفتم شاعران در قالب نشست 74 این تشکل، عصر روز جمعه 28 اسفندماه 1390 در سالن شهید عودی کلاله برگزار شد.
در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید، اتانظربرزین که اجرای برنامه را به عهده داشت پس ازمعرفی بخشهای مختلف همایش، گفت:از سوی جمعیت مختومقلی کلاله حضور گرم شاعران، نویسندگان، فعالان و علاقمندان عرصه فرهنگ و ادب را به این نشست دوستانه گرامی داشته خیر مقدم عرض می کنم.
وي خاطرنشان كرد:سالها یکی پس از دیگری می آیند وسپري ميشونددر گذر زمان برخی از دوستان که همکاری نزدیکی با جمعیت مختومقلی داشته اند به دیار باقي رفته اند.
در حالي در آستانه اولین سالگرد هجرت هنرمند و شاعر محبوب منطقه تیمور ارازیان به دیار باقی، قرار داريم كه محمدکاوه هنرمند موسیقی اصیل ترکمنی نیز که در بستر بیماری بود، اخيرا جان به جان آفرین تسلیم کرده است .
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
یاد این عزیزان فرهنگ و ادب و هنر را گرامی داشته به خانواده های معزز و بستگان آنان تسلیت عرض می کنیم.
مجری برنامه ادامه داد این نشست شاعران، متفاوت تر از سالهای گذشته برگزار می شود، بخاطر پررنگتر کردن جنبه آموزشی نشست با چند تن از شاعران شاخص ترکمن صحرا هماهنگ شده که پس از قرائت آثار خود به مدت 12 دقیقه پیرامون ویژگیها ، محتوی، نکات فنـی و آرایه های اثرشان اطلاعات و مفاهیم لازم را به سمع حضار بخصوص شاعران نوپایی که در اول راه قرار دارند و به فراگیری اصول اولیه و بدیهی شعر و شاعری نياز دارند، برسانند.
نخستین سخنران این همایش نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات ترکمن آنادردی عنصری بود وی مطالب خود را در باب شعر ترکمن های ایران اینگونه آغاز کرد: هنگامی که سخن از شعروشاعری می رود معمولاً گروهی هنگامی که سخن از شعر و شاعر می‌رود معمولاًگروهی از منقدین ادبی بر این باورند که شاعر یا شعر باید بتواند به "ضرورت زمانه " یا " نیاز زمانه " پاسخ درست بدهد .

ادامه | 14063 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۱۱/۶ ۱۸:۳۰:۰۰ (1584 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
گزارش از: حاجي محمد خدري
در سال های نه چندان دور، مادران برای ترساندن و اطاعت بچه ها و یا خواباندن آنها از واژه قزاقها دارند ميآيند، زیاد استفاده می کردند بعـدها متوجه شدیم که قزاقها همان نیروهای نظامی رضاشاه بودند که برای تسلیم ترکمن ها به کار اجباری و بیگاری،برداشتن حجاب زنان و یا درياف ماليات همچنين تامین خواست های خود به روستاها هجوم مي بردند. قزاقهای رضاخانی در جهت ضرب و شتـم حتي اعدام ترکمن ها از شیوه های مختلفی استفاده می کردند. کوچهای شبانه، بهره گیری از تاکتیکهای رزمی و درگیریهای خونین و ...از خاطرات تلخ آن سالهاست كه سینه به سینه نقل شده و بخش مهمی از تاریخ این قوم را تشکیل داده است. .
جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله موضوع نشست 73 خود را که عصـر روز جمعه 30 دی ماه 1390 در محل کتابخانه عمومی کلاله برگزار شد، به بخشهایی از زندگی و موقعیت های اجتماعی ترکمن ها در دوره رضاشاه اختصاص داده بود. تشریح ویژگیهای این موضوع را کارشناس ارشد تاریخ همچنین مسئول آموزش و امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کلاله، اتاقلی کشــواد بعهده داشت..
این نشست با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجیـد و قرائت قطعاتی از اشعار شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغي بوسیله نوجوانان روستای دهنه كلاله آغاز شد..
عبدالعظیم ممی زاده که اجرای برنامه و معرفی بخشهای مختلف نشست 73 را برعهده داشت، بعنوان مقدمه برش هایی ازفعاليت اجتماعي ترکمن ها در دوره رضا شاه را قرائت کرد سپس سخنران اصلي نشست 73 را اين گونه معرفي كرد: اتاقلی کشواد سال 1349 در خانواده ای کشاورز و زحمتکش در روستای پیشکمر کلاله متولـد شده تحصیلات ابتدایی، راهنمایی را در زادگاهش و دوره متوسطه را در کلاله سپری کرده است. وی بخاطر برخی مشکلات در دوره دبیرستان 6سال ترک تحصیل می نماید. پس از خدمت سربازی در کلاس های شبانه ادامه تحصیل داده و در سال1375 در رشته تاریخ دانشگاه شهیدبهشتی تهران پذیرفته می شود ، در دوره دانشجویی علاوه بر جدیتی که در تحصیل داشت، فعالیت فرهنگی بخصوص معرفی شاعر نامی ترکمن مسکین قلیچ و برگزاری همایش بزرگ این شاعر در دانشگاه شهیدبهشتی همچنین فعالیت در رشته شعر و ادب ، عضویت و هدایت ستاد برگزاری بزرگداشت سالانه مسکین قلیچ در شهرستان کلاله، از فعالیتهای دوره دانشجویی و پس از فارغ التحصیلی در دوره کارشناسی اتاقلی کشواد را تشکیل می دهنـد.
وی در سال 1387 در دوره کارشناسی ارشـد رشته تاریخ دانشگاه آزاد بجنورد پذیرفته شده و در دی ماه سال جاری (1390) این دوره را با موفقیت طی می کند. کشواد در حال حاضـر علاوه بر عضویت در شورای شهر فراغی در سمت مسئول آموزش و امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کلاله فعالیت دارد. .
اتاقلی کشواد در اين نشست ابتدا در جهت آشنایی مخاطبان با ویژگیهای زندگی و شخصیتی رضاشاه، بخش هایی از زندگی وی را در ابعاد مختلف تشریح کرد.

ادامه | 24982 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ ۲۱:۵۰:۰۰ (882 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
نويسنده : آنادردي عنصري. مترجم وپژوهشگر تاريخ وادبيات تركمن

سه وجه ممتازه ی بخشی منصور صبوحی

قرن سیزده ه.ق / نوزده میلادی به بیانی دوره ی کلاسیک موسیقی ترکمنی است . در این دوره هنرمندان ترکمن در حوزه های آهنگسازی ، تکنوازی دوتار و ترانه خوانی با خلق انبوهی از زیباترین مقام ها و تربیت شمار فراوانی نوازنده و باغشی ، دقائق و ظرائف هنر موسیقایی قوم خود را اعتلاء بخشیدند . بطوری که آموزه های به یادگار مانده از اساتید موسیقی در دوره‌ی کلاسیک بویژه در دو حوزه ی تکنوازی دوتار و ترانه خوانی پایه و اساس فرهنگ موسیقایی ترکمن را در قرون متاخر تشکیل دادند.با مطالعه ی شمار محدود منابع مکتوب و حجم انبوه روایت های مردمی در موضوع خلاقیت های هنری اساتید موسیقی سنتی ترکمن در دوره ی کلاسیک چنین استنباط می شود که در پروسه ی تعالی موسیقی بتدریج شاخص هایی در بعد " تکنیکی " ی هنر بخشی گری در میان مردم و اهالی موسیقی پذیرفته و تثبیت شده است . از این رو از دیرباز مهارت دوگانه ی بخشی در نواختن دوتار و قدرت حنجره دو شاخصه ی اصلی برای ارزیابی هنر بخشی ها در میان مردم بود . بنا به عرف معهود دیرین در سنت موسیقایی ، بخشی ترکمن علاوه بر دارا بودن ظرفیت های خنجره ای الزاماً باید دستی توانا در نواختن بر سیم های دوتار نیز می داشت .مردم با ملاحظه ی این دو شاخص ( دست و حنجره ) در خصوص توانایی هنری بخشی قضاوت می کردند .
به گمانم به دلایل کاملاً روشن ، در سنت موسیقایی ترکمن در دوره ی کلاسیک و حتی در دوره های متاخر ، شاخص " زبان " به مفهوم توانایی ی بخشی در " تلفظ صحیح کلمات " موضوعیت نداشته است. در قرن نوزدهم و حتی در اوائل قرن بیستم یک بخشی به دقائق و ظرائف زبانی و به تبع آن به اشعار و سروده های شاعران بقدر کفایت اشراف داشته است که در تلفظ و ادای صحیح کلمات مشکلی نداشته باشد . به دیگر سخن در دوره های یاد شده همه ی بخشی ها در مناطق مختلف جغرافیایی و قبیله ای به یک نسبت از " توانش و کنش زبانی " برخوردار بوده اند بطوری که در ارائه مهارت وی در حوزه ی ترانه خوانی نقیصه ای از این حیث مشاهده نمی شد .
ادامه | 14304 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۱۰/۴ ۰:۵۰:۰۰ (650 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
گزارش از:حاجي محمد خدري

 در حالیکه تک برگ های زرد پائیزی شاخه های خزان زده درختان، خبر از فرا رسیدن زمستان و سوز و سرما و زیبایی های خاصش خبر میدهد، کتابخانه عمومی کلاله شاهد نشستی دیگر از مجموعه نشست های جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی این شهرستان بود این بار علاوه بر علاقمندان و فعالان محلی فرهنگ و ادب ، جمعی از نخبگان و فعالان این عرصه از شهرهاي دور و نزديك بخاطر ویژگیهایی که موضوع این جلسه دارد، حضور یافته بودند.
هفتادودومین (72) نشست جمعیت مختومقلی کلاله با موضوع ادبیات داستانی، با نگاهی به ویژه گیهای رمان راز خایرخوجه اثر عبدالرحمن اونق ، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید بوسیله قاری نوجوان احمـد آرام دهنه آغاز شد.
همچنین نوجوانان هنرمند متین قلی و یاسین آرام دهنه با دکلمه زیبای اشعار (آتی گرک) و (قالدی نیلاین) از شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی از سوی شرکت کنندگان در جلسه که به وجد آمده بودند، با کف زدنهای ممتد ، مورد تشویق قرار گرفتند.
 سپس حاجی محمد خدری ، ضمن خیرمقدم، از حضور علاقمندان، نخبگان و فعالان فرهنگی هنری،كه از شهرها و روستاهای دور و نزدیک در این نشست حضور یافته اند، تقدیر و تشکر کرد.
وی همچنین حضور عبدالرحمن اونق به عنوان نویسنده ای توانا و پرتلاش و از ارزش های فرهنگ و ادب ترکمن، در این نشست را فرصتی ارزشمند برای علاقمندان این عرصه دانست و مطالبی پيرامون اين موضوع بيان داشت.
ادامه | 16476 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۹۰/۱۰/۲ ۲۱:۱۰:۰۰ (877 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
نويسنده : انادردي عنصري
دمی با زلال رودان
پنجشنبه 19/08/90 سالن فرهنگسرای هنر گنبد کاووس ساعت 18 عصر . ضرب دفها و نوای تارها و آوای حنجره ها از جای جای دیار موسیقایی این مرز و بوم جمع آمده اند تا به یاد " صبوح " موسیقی سنتی ترکمن های ایران عاشقانه صلا در دهند. و من در گوشه ای از سالن به تماشا نشسته ام این خلوص عاشقانه را و یله ورها از دنیای دون بازلال رودان سفر آغاز می‌کنم . بر بال نغمات پارسا حسن دخت در کوچه باغ های موسیقی سنتی ایرانی شیدایی می کنم و همنوا با " تورکی "های نوید مثمر با کور اوغلو . عاشیق کرم و غاراجا اوغلان از " سحر ییلدیزی " و پریشانی عاشقان / سحر ییلدیزی آییردی بیزی ، پریشان ایله دی یار ایکی میزی / و " کروان غئران "/ سانا کروان غئران دییر لر ، مانا دردلی کرم دییرلر / وره گم کردگی کاروانیان شکوه می‌کنم و در عین پریشانحالی و آواره گی همنوا با " باغلاما " زمزمه می کنم / صبر ایله سودیگیم ایلک بهار گلسین / .
نوبت که به کامران فنائیان می رسد . او آرام و در سکوت برجای می‌نشیند ، خم می‌شود و با خضوع تمام " ساز " بر زمین افتاده‌ی استادش را بر می‌گیرد و در فراق یار پنجه برسیم می‌کشد و از چرخ کج مدار شکوه آغاز می‌کند.گویی که خود "منصور" است که زخمه برتار می‌زند و آهنگ " کج فلک " را می نوازد . و سازی دیگر کوک می‌کند دگربار بیاد استادش . این بار به نوبت سازهای برزمین افتاده‌ی قشقایی و خراسانی را به آغوش می‌کشد و نوای همدلی ساز می کند . ............ نوای رودان به پایان آمده و جماعت به وجد آمده از مجلس موسیقایی عشق ، یاران " صبوح "را تشویق می‌کنند. و من نشسته در گوشه‌ی شیدایی سیراب از "صبوح" نوای همدلی دف و سه تار و باغلاما و دوتار در این اندیشه غوطه می‌خورم که سفر عاشقانه‌ی امشب من " وجه "ناشناخته‌ی دیگری از وجوه شخصیت هنری باغشی منصور صبوحی را برایم کشف کرده است و آن ، وجه پیوند دهندگی موسیقی سنتی ایران با موسیقی سنتی ترکمن است .
ادامه | 7051 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۱۰/۱ ۱۵:۲۰:۰۰ (637 بار خوانده شده) اخبار
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
آلنان:توٌرکمِنیستانئنگ تارئخی بوُیونچا خئرستوُماسیا
(سئر دریا اوُبلاستئ نئنگ(1) خاربی غوبرنا توُرئ(2)ژنِرِال ـ لته نانت مادریتووا،توٌرکوٌستان خاربی اوُقروغئنئنگ(3) غوُشون لاری نئنگ
کوُماندویوتسسی4 نینگ بویروغی)
(11ـ 2 ـ 1916 ـ نجی یئل)
شو یئلئنگ 25ـ نجی اییونئنداقئ بِلنِت بویروقدا طالاپ ادیلیأن ایشچی لِری بِرمِک دِن بوُیون غاچئرئپ، توٌرکمن لرینگ یوُموت لار طایپاسی پرسییانئنگ آسترابات وِلایاتئنگ چأک لِرینه گؤچوٌپ گیتدی لِر. بِلِنت ارک ـ ایسله گه مِیله تین بوُیون اِگمِک بارادا زاقاسپی5 اوُبلاستی نئنگ ناچالنیگی6 نینگ اِدِن اؤووٌت ـ نِصیخاتئ پوُلوُجیتل7 نِتیجه لر برمه دی، سوُنگرا بوُلسا یوُموت لار ایلکی بادا گوٌرگِن دریاسئنگ جوٌلگه سیندأکی روس اوُبالاری نئنگ اوٌستوٌنه، اوُندان سوُنگ بوُلسا بیزینگ کیچنگ رأک خـــاربی بؤلوٌم لِر میزینگ اوٌستوٌنه چوُزماق بیلن، اؤز ال لرینه دوٌشِن یارالئ آشاقئ چین لر8یمیزی واغشی لئق بیلن غئناپ، پیتنه چیلیک حِره کِت لِرینی اِتدیلِر.
پیتنه چی یوُموت لارئنگ غارشی لئق گؤرکِزمه گینی سئندئرماق هم ـ ده اوُلارئ دِگیشلی صوراتدا جِزالاندئرماق ماقصادئ بیلن، مِن یاراغلئ اکسپه9 دیتیسیتا ایبه ریپ، کوُرپوس10 کؤماندیرینئنگ حوقوق لارئندا اوُنونگ ناچالنیک بوُلماغی سیزینگ عالئ جنابئنگئزا تابشئریارئن.
اِکسپه دیتسیوُن اوُُتریادئنگ11 گوٌیچ لِری وه غورالئشئ:
5 باتالون12 پئیادا غوُشون،12 سوتنیا آتلئ عِسگِر، 8آتلی ـ رازودِکا13 کوُمانداسئ (700ـ هـ غوُلای آدام)، 18توُپ، 13پولیوُمیوُت وه اوٌچ اوُتریاد ـ چِکیشلِر(پوُد پوُلکوُونیک دِرفه لِدِن)، آسترآباد (پوُلکوُونیک14 غاباو) وه گوٌرگِن (پوُلکوُونیک سترجالکوُوسکیی) اوُتریادلارئنا بؤلوٌنِن 2/1 ساپیور15 روُتاسئ. موندان باشغـاـ دا، کوٌموٌش خوُجانِپِس هم ـ ده غاراسوو اوُبالارئ نئ غوُراماق اوٌچین 90 آتلئ رازودکاچئ بیلن ایکی روُتانئ ایبرِمِک بارادا بویروق بِریلدی، اوُلار غارا سووا بارئپ دوٌشرلِر وه پوُلکوُونیک غاباوینگ تابئـن لئغئندا بوُلارلار، بارئپ دوٌشمه لی واغتـی 10ـ9ـ نجی نوُیابر...
ادامه | 12304 کلمه در ادامه متن | نظر