افراد آنلاین
3 کاربر آن‌لاين است (1 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 3

بیشتر...

« 1 (2)
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۵/۲۲ ۱۶:۵۰:۰۰ (1141 بار خوانده شده) مشاهیر ترکمن
زنان ترکمن و عرصه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی
شصت و سومین نشست ماهانه جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله
آخرین نشست ماهانه جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله در سال 1389 به موضوع نقش زنان ترکمن در عرصه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی اختصاص داشت . لذا بی دلیل نبود که حضور زنان در این همایش چشمگیرتر از جلسات پیشین باشد. وانگهی شکل برگزاری مراسم و محتوی آن متفاوت از برنامه های قبلی بود . آذین بندی جایگاه با چارشوهای ابریشمی ، پارچه پیراهن های ابریشمی دستبافت زنان ، قالی ، قالیچه در کنار آرم جمعیت و بنر پرتره ی بزرگ مختومقلی در واقع نمایشی بود از دست آوردها و آثار هنری زنان زحکمتش ترکمن. مجری برنامه شاعره ی توانای ترکمن خانم توواق خدمتگزار بود و نیز اجراء برنامه های از قبیل فولکلور بازیهای بومی و محلی ، موسیقی و نیز خوانش شعر عمدتا توسط دختران و زنان ترکمن بود.
مراسم با قرائت آیاتی روح بخش از کلام ا... مجید توسط قاقاحاجی برزین آغاز شد . آنگاه آتانظر برزین یکی از اعضای فعال جمعیت ضمن خوش آمدگویی به حضار از حضور گرم اساتید محترم چون : قدیر گوگلانی استاد پیشکسوت فرهنگی ، قربان صحت بدخشان پژوهشگر فولکلور ترکمن و آنادردی عنصری محقق تاریخ و ادبیات ترکمن و محمد قوجقی دبیر بنیاد مختومقلی و جمعی از اعضای انجمن ادبی میراث و بنیاد مختومقلی گنبد تشکر و قدردانی کردند و سپس حاضرین را با سلسله فعالیتهای انجام شده در سال 1389 توسط جمعیت ، آشنا کردند و از حمایت بی دریغ مردم سپاسگزاری نمودند و خطاب به فرهنگ دوستان گفتند جمعیت مختومقلی نیازمند نظرات ، پیشنهادها و انتقادهای سازنده شما جهت پربارکردن برنامه هایش می باشد . و آنگاه اعلام داشتند چون نیمی از جمعیت جامعه بشری را زنان تشکیل می دهند و زنان ستون خانواده هستند و وظیفه سنگین تربیت فرزندان را به عهده دارند لذا موضوع نشست شصت و سوم جمعیت به زنان اختصاص داده شد. سپس خانم معصومه کسلخه رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با ترکمن ها در ماه اسفند را بصورت روزشمار به اطلاع حاضرین رساندند .
آنگاه نخستین سخنران این مراسم خانم مهندس ارازگل قرنجیک از فعالین عرصه های اجتماعی و فرهنگی کلاله به جایگاه فراخوانده شدند ایشان از برگزارکنندگان و دست اندرکاران و اعضای جمعیت تشکر کردند و تلاش های شبانه روزی آنها را ستودند و در ادامه گفتند قبل از آغاز سخن مایلم در مورد واقعه مهم تاریخی 8مارس روز جهانی زن همانی که کلارازتکین آلمانی در سال1921 آن را اعلام کرد اشاره ای داشته باشم و آن اینکه زنان کارگر کارگاههای پارچه بافی در نیویورک آمریکا به خیابانها ریختند و خواهان حق رای برای زنان و بهبود شرایط نامناسب کار شدند و بالاخره زنان با مبارزات خود سازمان ملل را قانع کردند که 8مارس را بعنوان «روز حقوق زنان و صلح بین المللی »وارد تقــویم رسمی خـود بکند ؛و در ایران تولد حضرت فاطمه (س) روز زن نامیده می شود و این هر دو بهانه ای است برای توجه و اهمیت دادن به قشر زنان و گرامی داشتن و ارج نهادن به آنان .
خانم مهندس قرنجیک در بخش اول سخنرانی خود از دیدگاه اسلام نسبت به زن سخن گفتند و ادامه دادند منشاء خلقت همه مایکی است ، خدا دو جنس زن و مرد را با ویژگیهای خاص خود آفریده است اما مشترکاتی هم دارند پیامبر اسلام همیشه توصیه کرده است که با زنان خود با مهربانی و صمیمت رفتار کنید .آدمهای بزرگوار زنان را گرامی میدارند و به آنها احترام می گذارند. حتی در کتابهای آسمانی دیگر چون تورات و انجیل آمده است :به همسران خود با دست و زبان اهانت نکنید . آدمهای پست و زبون هستند که به زنان خود بی احترامی کرده و اذیت می کنند .خداوند عالم می گوید تمام مردان و زنان که عمل صالح انجام دهند و به همدیگر کمک کنند و خیرخواه هم باشند به کوچکترین خدمت و کارنیکشان پاداش خواهیم داد.
این فعال اجتماعی اشاره کردند که در دوره های تاریخی گذشته به قشر زنان ستم های زیادی شده ، این ظلم و ستم ها دستور دین نیست بلکه بیشتر نشأت میگیرد از فرهنگ و سنتی که به وی آموخته شده است که در خانواده زن و شوهر چگونه رفتار کند . البته در دوران معاصر این گونه نیست حالا زنان آگاه شده اند و اکنون هر رفتار ناروائی را به بهانه ی اینکه سنت و فرهنگ است ، نمی پذیرند.
خانم قرنجیک در مورد فعالیتهای زنان چنین ادامه دادند : 60 الی 70 درصد زنان ترکمن خانه دار هستند و امورات خانه و تربیت فرزندان را بعهده دارند 30الی40درصد نیز در بیرون از خانه به کار اشتغال دارند. زنان در منزل کارهای خانه را بنا به اختیار و علاقه خود انجام دهند و تحمیل و دستوری از سوی شوهر نباید باشد. زن عموما مایه ی آرامش و آسایش خانواده است و می تواند در شرایط سخت زندگی با عواطف زنانه و مادرانه در بهبود سلامت و بهداشت روانی خانواده موثر باشند.زنان ترکمن هم در صحنه اقتصاد و معیشت و هم در حوزه تربیت فرزندان دوشادوش مردان کار و فعالیت می کنند . زنان روستایی در صنایع کوچک خانگی با تولید قالی و قالیچه ، قارچین ، چارشو و با پرورش کرم ابریشم و نگهداری حیوانات خانگی می توانند نقش بسزایی در درآمدزائی خانواده داشته باشند دولت هم می خواهد و برنامه دارد که اشتغالات خانگی را تقویت بکند.
در گذشته های نه چندان دور زنان در مزارع پنبه ، شالی به شوهران خود کمک می کردند و یا در خانه غذا پخته و آن را به شوهرانشان که در مزرعه مشغول کار بودند می بردند و بدین ترتیب وظیفه خود را ادا می کردند و حالا هم زنان می توانند همچون گذشته در اقتصاد خانواده فعال باشند و به شوهر خود یاری برسانند. از طرفی زنان ترکمن همواره از مسئولیتهای اجتماعی و فرهنگی خود غافل نبودند و شرکت فعالی در مراسم برگزاری عروسی ، اعیاد عید قربان و عید سعید فطر داشتند و بدین ترتیب سنن فرهنگی و اجتماعی خود را پاس داشته است.
خانم قرنجیک به زنان و مردان توصیه کردند که نسبت به یکدیگر قدرشناس باشند، همدیگر را دوست بدارند و خوبی های یکدیگر را ببینند . محبت ، احترام متقابل و قدرشناسی باعث تداوم زندگی و سلامت خانواده می شود . به مردان تاکید کردند که در کارها با همسر و دختران خود مشورت کنند و مساوات را برقرار نمایند و حتی اگر قرار است به فرزندان خود برتری قائل شوندخوب است که دختران را برتر قرار دهند.
خانم مهندس قرنجیک اشاره کردند که در جهان امروز تحولات عظیمی بوقوع پیوسته است و اصلا دنیا خیلی فرق کرده است ، رسانه های ارتباطی از قبیل رادیو ، تلویزیون ، اینترنت ، ماهواره گسترش یافته است اکنون دنیا طوری شده است که به همدیگر وابسته اند. محیط زیست را مثال می آوریم وقتی از عراق و عربستان گردوخاک بلند می شود به کشورهای هم جوار نیز می رسد و هوای آن کشور ها را نیز آلوده می کند و یا در تونس خیزش ایجاد شده مثل موج به سایر کشورها نیز اثر خود را گذاشت زمان فرق کرده و زنان نیز فرق کرده اند ، زنان چه می خواهند؟ چه نیاز دارند؟ احترام ، محبت و آرامش می خواهند و در عین حال دختران امروز خواستار آن هستند که با اجازه والدینشان شریک زندگی آینده خود را انتخاب کنند، اجبار و زور در کار نباشد. اما در عین حال که در زندگی مایل هستند خودشان تصمیم بگیرند لازم است بزرگان خانواده خود را احترام بگذارند. دختران حتی بعد از رفتن به خانه بخت نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند . در پایان خانم قرنجیک از حضار محترم که حوصله بخرج دادند و سخنان ایشان گوش دادند صمیمانه تقدیر و تشکر کردند.
در ادامه برنامه خانم جمیله مخدومی شعر «اقبال بولمادی» و خانم نادیا ممی زاده شعر «ییقمایان أردن» ازدیوان مختومقلی قرائت کردند . سپس گروه فولکلور دختران شهرستان کلاله روی سن رفتند و با سردادن لأله معروف «چونگنگورغویی» ناله های دختران را که بر خلاف میل و انتظار خود به عقد ازدواج ناخواسته در می آوردند ، یادآور شدند. و بعد برنامه دیگر مونجیق آتدی ، ائخممل لأله و نواختن قوپوز را به طرز زیبایی اجراء کردند که بسیار مورد توجه و تشویق حضار قرار گرفتند.

ادامه | 21825 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۵/۲۲ ۱۶:۴۰:۰۰ (1148 بار خوانده شده) مشاهیر ترکمن


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


ششمین همایش شاعران ترکمن
شصت و دومین نشست جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی شهرستان کلاله
گزارش : قمرالدین سیدی
شصت و دومین نشست جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله با محوریت «همایش شاعران ترکمن» در مورخه29/11/89 با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران ، هنرمندان و هنردوستان در سالن شهیدعودی کلاله برگزار گردید.
این نشست با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید توسط نوجوانی بنام نعمان مرادی آغاز شد و سپس با اعلام برنامه توسط مجریان این جلسه آقایان حاجی اتوز فرهمندیان و حاجی بای محمدقلیچی آقای عبدالعظیم ممی زاده یکی از اعضای جمعیت ضمن خوشامدگویی وقایع مهم تاریخی مرتبط با ترکمنهای این ماه را قرائت نمودند. و در ادامه این برنامه نوجوانانی بنام های عرفان زیارتی و احسان آنه ئی سروده هایی را از کلیات اشعار شاعر بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی خواندند.
سپس استاد حاج قدیرگوگلانی یکی از فرهنگ دوستان فرهنگیان پیشکوت شهرستان کلاله در جایگاه حضور یافته و در خصوص شاعر مرحوم «محمودحقانی»(ماخی شاهیر) سروده شعر «غورغان سنینگ» که مدتی ورد زبان همگان بود مطالبی کوتاه و مفید را ارائه نموده و یکی از فرزندان ایشان را به جایگاه فرا خوانده و با هدیه لوح تقدیر تمام دست نوشته های اشعار پدرش را تقدیم فرزند آن مرحوم نمودند.
و در ادامه این جلسه ، شاعر نوگرا آقای غفور خوجه به جایگاه فرا خوانده شد و ایشان ضمن سلام و عرض ادب به حاضرین در جلسه و تقدیر و تشکر از فرصت داده شد توسط جمعیت فرهنگی – هنری مختومقلی کلاله در خصوص جایگاه ادبیات ترکمن و شعریت در اشعار سخنانی را ایراد نموده و افزودند که در خصوص اشعار شاعران گذشته و حال ترکمن که از نظر رعایت قاعده و قانون و مضمون و محتوای شعری و چگونگی نگرش آنان نسبت جامعه و اغنا آنان از نظر روحی و روانی در چه مقیاس بوده اند کمابیش در نشست ها و همایش های ادبی صحبت هایی به میان آمده و مقالاتی در نشریه ها ارائه گردیده و حتی بعضا اشعاری از شاعران نیز به نقد ادبی کشیده شد.
وی افزودند : زمانی که سخن از شعر و شاعری است اینچنین سوالات در ذهنها تداعی می کند که به چه کسی شاعر می گویند؟ و یا شخصیتهای شاعری چه کسانی هستند؟ و یا پایه و اساس و رمز و راز شاعری چیست ؟و یا ادبیات ترکمن در چه جایگاهی از ادبیات ایران و جهان قرار دارد؟ مجموعه سوالاتی هستند که سخنان ما نیز حول محور آن خواهد بود.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
ادامه | 9020 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۵/۲۲ ۱۶:۳۰:۰۰ (1181 بار خوانده شده) مشاهیر ترکمن
مروری بر آداب و شیوه نامگذاری در میان ترکمن ها در شصتمین نشست جمعیت فرهنگی - هنری مختومقلی کلاله
عصر روز جمعه سوم دی ماه هشتادونه آئین ویژه ای تحت عنوان شیوه نامگذاری برای کودکان ترکمن به همت جمعیت مختومقلی کلاله با حضور جمع زیادی از علاقمندان و فعالین فرهنگی در سالن کتابخانه عمومی برگزار شد.
مراسم در ساعت 30/14 با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید که توسط نعمان مرادی دانش آموز دبیرستانی قرائت شد ، گشایش یافت . نخست آقای منصور نامی دبیر جمعیت طی سخنانی از حضور گرم و استقبال شرکت کنندگان بویژه شاعران ، نویسندگان و پژوهشگران که از شهرستان گنبدکاووس و سایر شهر و روستاها در این مراسم حضور یافته بودند صمیمانه قدردانی کرده و خوش آمد گفتند. ایشان یادآور شدند که جمعیت به عنوان یک نهاد فرهنگی توانسته است در طی حدود ده سال گذشته 59 نشست را در سایه الطاف و همکاری های تنگاتنگ نخبگان فرهنگی و با حمایت معنوی مردم فرهنگ دوست در موضوعات مختلف برگزار نماید. وی ضمن اعلام موضوع برنامه امروز خاطر نشان ساخت که نشست شصت و یکمین جمعیت مختومقلی در آخرین جمعه دی ماه هشتادونه به نقد و بررسی کتاب بوشلوق (مجموعه ی اشعار ستار سوقی) خواهد پرداخت.
در این گردهمایی دو تن از دانش آموزان به نامهای اقبال سیدی و متین سلیمی از دیوان اشعار مختومقلی قطعه شعرهای « آلاجاقدئر» و « ایلی گؤزلأر» را با زبان شیوایی قرائت کردند که با استقبال پرشور حاضران در جلسه مواجه شد. آنگاه آقای عبدالعظیم ممی زاده یکی از اعضای فعال جمعیت با تشریح کم وکیف برپایی سلسله نشست های این تشکل مردم نهاد فرهنگی و حضور دلگرم کننده و انگیزاننده علاقمندان ، مهمترین رخدادهای تاریخی آذرماه در ارتباط با ترکمن ها را به سمع و اطلاع حاضرین رساندند.
سپس پژوهشگر آداب و رسوم شفاهی ترکمن آقای قربان صحت بدخشان به موضوع اختصاصی و اصلی برنامه امروز یعنی روش نامگذاری کودکان پرداختند ایشان ابتدا واژه ی آنتروپونیمیکا را که به عنوان علمی مصطلح و رایج در خصوص اسامی و نامگذاری انسانها بکار می رود ، تشریح کردند و توضیح دادند که در جوامع اولیه نام و نام خانوادگی آنطور که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد ، ضروری به نظر نمی رسید. تنها بعد از توسعه همه جانبه روابط بین انسانها بود که برای تمایز افراد از یکدیگر نامهای متفاوتی را انتخاب کردند. تصور شخص بدون اسم دشوار است ، هر کسی نامی برای خود دارد و با آن در خانواده و اجتماع شناخته می شود . وقتی سئوال شود نام شما چیست ؟ قطعا به این سئوال هر یک از شماها پاسخ های متفاوتی خواهید داد.
استاد بدخشان درباره روش نامگذاری و علل آنها چنین ادامه دادند: اصولاً در زمانهای قدیم در میان ترکمنها به محض تولد نوزاد اسمی برای او انتخاب نمی کردند تا اینکه سنی از او می گذشت و قابلیت های خود را نشان می داد آنگاه مبادرت به نامگذاری می نمودند. در میان ترکمن ها و دیگر اقوام انتخاب نام پدر ، نام مادر ، نیاکان پدری و مادری روی نوزاد بخاطر احترام گذاشتن و زنده نگه داشتن نام و یاد بزرگان خانواده مرسوم بوده است.
گاهی سنت نامگذاری از آروزی داشتن فرزندانی توانمند ، قوی ، سالم و یا اینکه عمر درازی داشته باشد نشأت می گرفته است ، به عنوان نمونه :باتئر(شجاع) ، سالیر(شمشیرزن) ، چووودیر(غیرتمند) ، یاشار(نامی که با داشتن عمر زیاد انتخاب شده ) ، تایماز(پابرجا ،مقاوم)و ... برخی ویژگیها در شکل گیری اسامی اشخاص ، گاهی شرایط گوناگون جوی یا طبیعی در زمان تولد نوزاد باعث نامگذاری بعضی از این اسامی شده است. مثالاً:یاغمئر(باران) ، گوندوغدی(طلوع آفتاب)، آیاز(شبنم، آسمان پاک) و... و یا نامگذاری برخی اسامی از طبیعت و گیاهان و حیوانات الهام گرفته شده است. مثال:غورت (گرگ) ، سوٌلگوٌن(قرقاول)، چرکز(نام درخچه مقاوم و نیز نام طایفه ای است) و یا به کودکانی که در روزهای شادی و جشن وسرور بدنیا می آیند چنین نامگذاری می کنند: بایرام گلدی(در روز جشن و سرور بدنیا آمده)و... کودکانی که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی بدنیا آمده اند : ینگیش (پیروزی) ، امام گلدی (امام آمد) . و یا کودکانی که در زمان جنگ تحمیلی بدنیا آمده باشند و یکی از بستگانشان به جبهه اعزام شده باشد کودکان خود را چنین نام گذاری کرده اند: امان گلن(به سلامت برگردد) و گاهی نام کودکان با فصل ، ماه و یا روز تولدشان ارتباط پیدا می کند: یازگلدی(بهارآمد) ، رجب (ماه رجب بدنیا آمده)، غوربان گلدی(در عید قربان بدنیا آمده) .
ادامه | 11621 کلمه در ادامه متن | نظر
فرستنده admin در تاريخ ۱۳۹۰/۵/۲۲ ۱۵:۲۰:۰۰ (1399 بار خوانده شده) مشاهیر ترکمن
بررسی ادبیات فانتزی کودکان و نوجوانان در پنجاه و نهمین نشست جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله
آرتئق حسین زاده -کلاله
پنجاه ونهمین نشست جمعیت فرهنگی –هنری مختومقلی ، ساعت 30 :14 روز جمعه 5/9/89 در سالن کتابخانه عمومی کلاله با برنامه هایی خاص و متنوع برگزار شد. برگزاری این نشست ، تقریبا با هفته کتاب و کتابخوانی مصادف شده بود و آقای عبدالرحمن اونق نویسنده و رمان نویس مشهور ترکمن ، مهمان و سخنران ویژه ی این برنامه بود. جایگاه سخنرانی در سالن مطالعه ی کتابخانه متناسب با موضوع جلسه ، با بادکنک ها و کاغذهای رنگی ، آذین بندی شده بود. حضور دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی و جنب و جوش آنها در سالن، این مراسم را متفاوت از مراسمات گذشته کرده بود. کتاب فروش دوره گرد روستای گرکز نیز کتاب های ترکمنی خود را روی میز جلوی کتابخانه چیده بود . میهمانان ویژه و شاخصی نظیر اعضای انجمن شعر و ادب میراث گنبد ، دبیر محترم بنیاد مختومقلی گنبد آقای محمد قوجقی ، استاد قربان صحت بدخشان و استاد انادردی عنصری نیز حضور داشتند، اواسط برنامه نیز سردبیر محترم هفته ی نامه ی صحرا آقای حاج حمید کمی، سردبیر بخش ترکمنی هفته نامه صحرا آقای غفور خوجه و عضو تحریریه صحرا آقای آننامحمد بیات با حضور خود صفای خاصی به این مراسم بخشیدند.
مراسم با تلاوت آیاتی چنداز کلام ا... مجید توسط قاریان نوجوان مسجد جامع اهل سنت کلاله گشایش یافت. آن گاه مجری برنامه آقای نوریاغدی زیارتی با بیان شیوا و دلنشین خود ضمن خوش آمدگویی ، شاخص ترین رویدادهای تاریخی ماه آبان را به سمع حضار رساندند . سپس یکی از نوجوانان روستای دهنه به نام صدیق خانی در جایگاه حاضر شده و از دیوان اشعار مختومقلی فراغی قطعه شعر خایراندادئر – خایراندا را به طرز زیبایی دکلمه کردند در ادامه کودک خردسال مائده سیدی خیلی متواضعانه « اِللِش دیرمه» ترانه مخصوص مراسم عقدکنان را اجراء کردند.
سپس پژوهشگر فولکلورترکمن آقای قربان صحت بدخشان در مورد اهمیت آثار فولکلوریک و رابطه ی آن با ادبیات مکتوب سخنان کوتاهی ارائه نمودند. به نظر استاد بدخشان ادبیات غیرمکتوب ترکمن (ادبیات عامیانه) که سینه به سینه بطور شفاهی تا روزگاران ما حفظ شده ، پیش زمینه ی ادبیات کتبی است و خاطرنشان ساختند که توجه به ادبیات کودکان و نوجوانان به مثابه میراث داران و حافظان فرهنگ ، مردان و زنان فردای جامعه ، ضروری و اجتناب ناپذیر است.
آقای بدخشان نقش هر یک از ژانرهای ادبیات شفاهی ترکمن، نظیر ساناواچ لار ، ماتال لار ، ارته کی لر و یانگلئتماچ لار و هوودی لر ، را در مسایل تربیتی و آموزش و رشد عاطفی کودکان خاطرنشان ساختند. به عنوان مثال ، مادر ترکمن پس از شیر دادن و برآوردن نیاز فیزیولوژیک به جهت تامین نیاز روحی و معنوی اظهار علاقه و مهر به کودک ، سطوری را با آهنگی موزون و صوتی خوش می خواند که به آن « هوودی » گفته می شود.
در هوودی علاوه بر آرزوهای شیرین و والا که پدر و مادر به آینده فرزندان خود دارند از مسایل مهم تربیتی از جمله شجاعت ، وطن دوستی ، خوش خلقی و ... در قالب اشعار هوودی برای نوزاد داخل گهواره می خوانند ، غافل نیستند . خلاصه پدر و مادر کودک علاوه بر تلاش در جهت تامین نیازهای مادری وظیفه دارند که در تمامی فراخنای زندگی کودک از توجه و برآوردن نیازهای روحی-روانی و پرورش فضایل اخلاقی کودکان خود نیز غافل نباشند.
ادامه | 12377 کلمه در ادامه متن | نظر